Fler äldre på vägarna när 40-talisterna blir gamla

I framtiden kommer det att bli betydligt fler äldre på vägarna. Nu är nämligen de stora barnkullarna från 40-talet på väg in i pensionsåldern. Och de räknar med att köra bil länge.

40-talister. Män kör oftare än kvinnor och 35 procent av kvinnorna i en enkät, gjord för 40-talister, kommer inte att vilja fortsätta köra bil vid 80 års ålder.  Foto: Pontus Lundahl/Pressens Bild

40-talister. Män kör oftare än kvinnor och 35 procent av kvinnorna i en enkät, gjord för 40-talister, kommer inte att vilja fortsätta köra bil vid 80 års ålder. Foto: Pontus Lundahl/Pressens Bild

Foto:

Västervik2005-08-23 00:25
- För samhället är det positivt, men troligen kommer det att bli en märkbar påverkan på trafiken, säger trafikforskaren Per Henriksson.
Bilen är viktig för många 40-talister. Det var tydligt när Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, genomförde en omfattande enkätundersökning med över 5 600 svenskar födda 1944.
- Över 80 procent svarade på enkäten, vilket är många fler än vanligt. Det i sig ger ju en tydlig indikation om att den här frågan är betydelsefull för 40-talisterna, säger trafikforskaren Per Henriksson.
Syftet med enkätstudien var att se hur morgondagens äldre kommer att påverka trafiken och vilka förväntningar dessa har på sin framtid som bilförare. Slutsatsen VTI drar är tydlig: 40-talisterna kommer att köra bil länge och de kommer att märkas på vägarna.
- Exakt hur de kommer att påverka trafiken vet vi så klart inte, men jag tror att vi alla kommer att uppleva märkbara skillnader. Hastigheten kan till exempel bli lite lägre, säger Per Henriksson.

40-talisterna är inte bara många - de är generellt sett välbeställda också. De har råd att ha bil och de har råd att använda den. Gruppen kommer att vara mycket intressant för bilföretagen långt upp i åldrarna.
- Hälften av de tillfrågade ansåg att det var ganska troligt att de fortfarande skulle köra bil när de var 80 år gamla, men skillnaden är stor mellan könen.
Av männen var det bara 14 procent som ansåg att de inte kommer att köra bil vid 80 årsålder, medan det var 35 procent av kvinnorna som inte kommer vilja fortsätta köra bil vid 80. Något som trafikforskaren Anna Anund tycker är lite alarmerande.
- Särskilt som undersökningen dessutom visar att männen kör mer än kvinnorna redan i dag. Risken är att kvinnorna inte underhåller sina körkunskaper och därför slutar köra bil för tidigt, säger hon.

I mindre än 40 procent av fallen är körtiden jämt fördelad mellan man och kvinna. I övrigt kör mannen oftare än kvinnan.
- Det är bra för samhället ju längre de äldre kan köra själva. Då kan de resa till släkt och vänner och vara en del av samhällslivet längre, vilket i sin tur gör att vårdinsatser från samhället inte behövs lika tidigt. Därför blir den en vinst för samhället ju längre äldre kan köra själva, säger Per Henriksson.
Några alternativa färdsätt verkar inte heller vara intressanta, det är i stort sett bara färdtjänst som ses som ett alternativ till egen bil efter att ha fyllt 80. Hälften av de tillfrågade kunde över huvud taget inte tänka sig att åka kollektivt.
- Det är överraskande, men vi har ingen analys av varför det är så. Kanske känner man sig otrygg, säger Per Henriksson.

Kvinnor och män har i stort sett samma syn på vilka trafiksituationer de kommer att undvika när de blir äldre. Halka, långa körpass, snöfall och mörker kommer att undvikas. Långt upp på listan kommer även rusningstrafik, rondeller, parkeringshus och regn.
- Det visade sig också att många av de tillfrågade redan har börjat anpassa sitt körande efter detta. De undviker helt enkelt i möjligaste mån att köra i snö, halka och mörker.
VTI ville också ta reda på i vilken utsträckning 40-talisterna kör äldre släktingar och vänner. Det visade sig att hälften av de tillfrågade körde en äldre person minst en gång i månaden och resten mellan två och fyra gånger i månaden.
- Det är ett stort transportarbete 40-talisterna genomför i dag. När de går i pension kan de bli en ännu större resurs för just transport av äldre släktingar och vänner.
Frågan är bara vem som ska köra 40-talisterna när de blir 80.
- Ja, risken är helt klart att de yngre generationerna inte räcker till. Vilket bara ökar vikten av att 40-talisterna själva kan köra bil så länge som möjligt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om