Firmafest för länets framtidsbransch
Carina Jönsson, Daniel Niklasson och Åsa Helmersson trivdes i vimlet. Foto: ULRIK ALVARSSON
Foto:
Hultsfredsfestivalens Putt Svensson skrädde inte med orden i slutklämmen på sitt anförande på Framstegsdagen. Orden var riktade till publiken.
240 personer med anknytning till den bransch som lite luddigt kallas för upplevelseindustrin.
På torsdagen trängdes turistfolk, musikmänniskor, ideella krafter från föreningar och politiker i Rock-city i Hultsfred för den första Framstegsdagen en slag mönstring för upplevelseindustrin i länet.
Västervik var väl representerat. Här syntes Gunnar Boman och Stina Ericsson från turistförvaltningen, elever från Visskolan i Gamleby och Carina R. Jönsson från restaurangen Gröna Tuppen. Bland föreläsarna fanns Per Johansson på Gränsö, och bland de nominerade till Framstegspriset fanns smalspårsentusiasterna.
Vad är det då för bransch som ska frälsa länet?
Inte sällan verkar företagen har haft en start i ideella krafter. Det gäller till exempel Hultsfredsfestivalen.
Putte Svensson berättade på en halvtimme historien om hur några uttråkade ungdomar bildade förening för att kunna ordna rockkonserter i sömniga Hultsfred.
När verksamheten växte tvingades man bli alltmer business-minded.
Symboliskt nog inledde han föredraget klädd som en punkar, och avslutade det iklädd kostym.
Ungdomarna hade insett vad som gällde för att imponera på politiker och bankmän.
Ett annat stort svenskt evenemang som också har sitt ursprung i föreningslivet är Vasaloppet, men den som tror att Vasaloppets produkt är längdskidåkning tror fel.
- Vi har tagit reda på vad som får folk att åka Vasaloppet. Det är utmaningen och drömmen om äventyr. Det är det vi säljer, berättade vd:n Mats Budh.
Han berättade hur man noggrant kartlagt Vasaloppsåkarna för att bli så effektiva som möjligt i sin marknadsföring.
- Vi vet att den genomsnittlige Vasaloppsåkaren är högutbildad, har en hög inkomst och har ett aktivt fritidsliv.
Det finns ofta långtgående samarbeten med sponsorerna, där sponsorerna i sin marknadsföring hjälper till att locka folk till Vasaloppet.
Marknadsföringen är minutiöst planerad. Det krävs. Av 40000 Vasaloppsåkare är bara hälften "stammisar". Varje år måste man alltså locka 20000 förstagångsstartande.
Jan Gunnarsson på turistrådet var inne på att turistföretagen i länet måste se saker ur besökarnas perspektiv.
- Vad är det de vill ha ut?
Att det inte alltid är så uppenbart tog han två exempel på.
En vd för ett kosmetikaföretag har sagt:
- I våra fabriker tillverkar vi krämer. I butikerna säljer vi hopp.
En företrädare för mc-tillverkaren Harley Davidson förklarar sitt företags affärsidé.
- Vi ger medelålders revisorer möjligheten att verka farliga.
Det för oss in på Västerviksinslaget under Framstegsdagen. Per Johansson på Gränsö berättade hur MC-dagarna växt fram.
Till skillnad från Hultsfredsfestivalen byggde det inte på något eget intresse från arrangörshåll.
- Vi är inte hojåkare. Som entreprenör gjorde vi en omvärldsanalys och såg att antalet registrerade motorcyklar ökat kraftigt, och att det inte främst var ungdomar som köpte motorcyk-lar. De mc-arrangemang som fanns var ofta små och hölls på leriga åkrar. Vi bestämde oss för att på sikt bli nordens största arrangemang inom detta område.
Per Johansson var i Hultsfred för att berätta hur man mobiliserat det lokala näringslivet i arbetet kring MC-dagarna, hur krögare, mackägare och kioskägare hittat sina egna sätt att slå mynt av och hjälpa till att bredda evenemanget.
En modell som man nu ska försöka tillämpa på fler håll i länet.
- Vi ska koppla ihop stora etablerade företag med små som inte har så stor nätverk, berättade Claes Brunius, projektledare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!