?Finns inte tillräckligt med pengar till vägunderhåll?
Krister Örnfjäder, socialdemokratisk riksdagsman från Västervik, tänker under året fram till socialdemokraternas nästa kongress kampanja för att systemet görs om.
Örnfjäder som sitter med i trafikutskottet berättar om arbetet med den senaste infrastrukturplanen. Det var en flera år lång process där kommuner och Vägverket skulle få säga sitt. Där vägprojekt ställdes mot varandra och där man till slut kom fram till en prioritering av vilka projekt som de kommande tolv årens väganslag skulle räcka till.
Den planen höll tio månader in på den tolvåriga planperioden...
? Sedan kom kraven på att något måste göras i Trollhättan, säger Krister Örnfjäder.
Han argumenterar inte mot att Trollhättan behövde stödinsatser. Däremot behövs möjlighet till finansiering av akuta regionpolitiska åtgärder utan att man måste stryka andra angelägna, och redan utlovade projekt.
? Har det gjorts en vägplan måste alla veta att de kan rätta sig efter den, säger krister Örnfjäder.
Framöver kommer han att lansera ett förslag om att regeringen får ett konto för akuta regionala insatser. Kontot ska finansieras från en post som brukar ge staten obudgeterade inkomster ? drivmedelsskatten.
? När bensinpriset höjs, stiger också inkomsterna från momsen, säger Krister Örnfjäder.
Från många håll höjs röster för att staten ska tillåta andra former av finansiering av vägbyggen. En modell kallas för PPP, av engelskans Public Private Partnership. Ett privat konsortium bygger och driver vägen under ett antal år. Under den tiden kan konsortiet antingen ta ut avgifter av de resande eller betalar det offentliga en årlig ersättning. Efter ett avtalat antal år övergår vägen i offentlig ägo.
Modellen har prövats i Finland och England. I Sverige har socialdemokraterna varit kritiska, men Krister Örnfjäder är inte främmande för att pröva den.
? Pröva den för att se om förespråkarnas argument stämmer, men personligen är jag inte optimistisk.
Krister Örnfjäder är tveksam till om ett privat företag kan ordna så mycket förmånligare finansiering än staten.
? De kan inte låna till förmånligare villkor. Inget privat företag har högre kreditvärdighet än staten.
Ett argument som däremot kan stämma enligt Örnfjäder är att byggföretagen genom en PPP-modell skulle uppmuntras att bygga hållbarare vägar. Om byggföretaget efter byggnationen dessutom får ansvaret för skötseln under några decennier finns det en morot för det privata företaget att bygga bra från början för att hålla nere underhållskostnaderna.
Det stora felet idag enligt honom är dock inte hur vägarbetena finansieras utan att det helt enkelt finns för lite pengar i systemet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!