Fick vänta över en timme

Många har tröttnat på obefintlig information om tågförseningar mellan Västervik och Linköping.

– Vi gör så gott vi kan för att informera om försenade tåg och ersättningsbussar, säger Niclas Appelquist på KLT Resecentrum i Västervik. Men det händer ofta att vi inte får någon information om ett tåg har blivit inställt.

– Vi gör så gott vi kan för att informera om försenade tåg och ersättningsbussar, säger Niclas Appelquist på KLT Resecentrum i Västervik. Men det händer ofta att vi inte får någon information om ett tåg har blivit inställt.

Foto:

Västervik2004-11-23 01:00
Tågtrafiken mellan Västervik och Linköping har haft många problem. Den senaste tiden har flera reagerat på den bristfälliga informationen som gäller försenade tåg och tåg som blivit ersatta av bussar. Anders Davidsson från Västervik råkade ut för detta när han skulle hämta sitt barnbarn vid tåget. Han hade fått veta att det åkt i väg lite sent från Linköping, men han åkte ändå till stationen i tid.
? När jag frågade på biljettexpeditionen fick jag veta att tåget hade stannat i Åtvidaberg och skulle ersättas av buss resten av vägen, säger Anders Davidsson.
? Men det var ingen som visste när bussen skulle gå, de väntade fortfarande på information.
Eftersom det tydligen skulle dröja ett tag gick han i väg och kom tillbaka en stund senare, men ingen ny information hade framkommit.
? Jag bad personen i expeditionen ringa till Åtvidaberg. Han fick då numret till bussen. När han ringde dit fick han veta att bussen var i Ukna, men sedan bröts kontakten.
Anders Davidsson räknade då själv ut att det skulle ta ungefär en timme för bussen att ta sig till Västervik, så efter att ha uträttat några ärenden gick han tillbaka till stationen. Bara för att få vänta ytterliggare en halvtimme på att bussen skulle komma.
? Då packade de ihop och stängde på stationen så någon information gick inte att få. Jag pratade med en annan som väntade och hon sade att samma sak hade hänt henne flera gånger när hon skulle hämta sin son vid tåget.
? Jag tycker det här visar en otrolig nonchalans från KLT:s sida. När man står på en tågstation borde man kunna få information om vart en ersättningsbuss befinner sig.

Gerhard Wennerström på BK-tåg, det företag som kör sträckan Västervik?Linköping, säger att de har haft en del problem med fordonen.
? När ett tåg går sönder måste vi enligt avtal köra turen och då blir det oftast buss, säger han. Då kontaktar vi stationerna och KLT:s huvudkontor i Högsby, för att de ska kunna föra vidare informationen.
Eftersom stationerna oftast inte är öppna på kvällar och helger blir det här ett problem.
? På vardagarna kan man förstås ringa till vårt call-center och även fram till 16 på helgerna, säger Gerhard Wennerström. Sen kan man ju ringa till KLT och fråga.
På KLT däremot tycker man att informationen man får från BK-tåg är bristfällig, eller också får man ingen information alls.
? Det är meningen att de ska informera oss om ändringar i trafiken och den senaste tiden har tåg blivit inställda dagligen, säger Niclas Appelquist på KLT Resecentrum i Västervik.
? Ibland kan vi få ett mail eller ett telefonsamtal, men ofta hör vi ingenting alls, varken från BK-tåg eller från KLT i Högsby.
Han tycker att både BK-tåg och KLT borde skärpa till sig när det gäller att föra vidare information.
? Det är klara brister i kommunikationen, säger han. Vi får själva ringa runt och försöka ta reda på vad som hänt.

På stationen i Västervik säger Niclas Appelquist att de försöker informera så gott de kan allt eftersom de får veta någonting.
? När vi är två här brukar någon gå runt och säga till om tåget har blivit inställt eller försenat, vi brukar till och med gå ut och knacka på bilarna för att se om de väntar på tåget.
Men det är bara vissa tider. Ofta sitter han ensam i biljettluckan och då måste han stänga igen hela biljettförsäljningen om han ska kunna gå ut och informera.
Christer Olson på KLT säger att den bristfälliga informationen beror på strul med BK-tågs information till säljstället.
? Jag har påtalat det här flera gånger för dem, men än så länge har det inte hänt något, säger han. De måste skriftligen tala om vad som gäller. Det har dessutom varit svårt att få kontakt med deras trafikoperatörer.
Christer Olson håller också med om att ett högtalarsystem vore på sin plats.
? Vi har pratat med en installatör och det är på gång, men det dröjer lite än.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om