Fick inte anmäla stulen cykel - nu svarar polisen
När Ulrika Pecher skulle anmäla sin cykel stulen på polisstationen i Västervik blev hon hänvisad till en telefon. Någon möjlighet att göra en anmälan till personalen fanns inte. Om detta skrev VT i gårdagens tidning. Nu svarar polisledningen i Västervik på kritiken.
Det säger tillförordnade närpolischefen Lennart Svennerstad angående gårdagens kritik mot polisen i Västervik, en kritik som gick ut på att polisen uppmanat en privatperson att göra en anmälan via telefon istället för direkt till personalen på polisstationen.
Det hela började när Ulrika Pecher skulle anmäla sin cykel stulen. Hon begav sig därför till polisstationen i centrala Västervik, men på plats fick hon beskedet att personalen inte hade tid att ta emot någon anmälan. Däremot uppmanades hon att istället använda polisens telefon för att ringa det nationella anmälningsnumret 114 14 - ett nytt nummer som gör att man hamnar hos en anmälningsmottagare någon helt annanstans i Sverige.
Men detta hade Ulrika Pecher svårt att acceptera. I gårdagens tidning uttryckte hon kritik mot den dåliga servicen och frågade om mottagandet på stationen verkligen följde regelboken.
Men Lennart Svennerstad försvarar polisens agerande. Personalen räcker inte till för att snabbt kunna ta emot alla anmälningar, säger han. Därför kan allmänheten under sommarmånaderna när det är extra mycket att göra i vissa fall få vänta både en eller två timmar innan en ledig polisman finns tillgänglig.
- Eftersom det går fortare att ringa uppmanar vi allmänheten att göra det, men att man kan göra en anmälan även på stationen råder det inga som helst tveksamheter kring, säger han.
- Väntetiden beror på att vi har dåliga resurser och behöver mer personal. Men det är inget vi själva styr över.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!