– Det är faktiskt lättare att öppna butiker i en mindre stad. I större städer rycker folk på axlarna. Här är folk intresserade av vad som händer. Det är roligt.
Det berättar Alija Konjaric som är Thansens kedjechef för butiker i Sverige, Norge och Danmark. Thansen planerar att öppna 20 butiker i Sverige under 2023 och 2024. De vill etablera sig i kommuner med drygt 30 000 invånare och uppåt. I Västervik fick de ett bra erbjudande om ett bra läge.
– Med bra grannar! Säger Konjaric, och påpekar att det finns Jysk, Blomsterlandet och Biltema.
Och på tal om Biltema... På Thansen finns det bildelar, cykelutrustning, verktyg och campingutrustning. Inte helt olikt Biltemabutiken på andra sidan handelsområdet.
Men enligt Konjaric är butikerna olika.
– Vi konkurrerar inte. Vi kompletterar varandra. Det har vi sett i Norge och Danmark. Om kunder behöver något som vi inte har så kan vi hänvisa dem till Biltema, och vice versa.
Någon som också tycker att kedjorna skiljer sig är Josefine Nilsson, biträdande butikschef. Hon har nämligen jobbat på Biltema innan hon gick till Thansen.
– Vi är väldigt måna om att kunderna inte ska behöva leta efter sina varor, det ska vi i personalen sköta.
Just därför utgörs ungefär hälften av Thansens lokaler av ett lager.
Dessutom finns en däckskifteshall i anslutning till butiken. Kunder ska alltså kunna köpa sina nya däck och få dem monterade i butiken direkt.
Idag jobbar fem personer i den nya butiken, som alla är lokala invånare.
Noah Mårtensson från Halmstad har jobbat i Västervik några veckor. Han har byggt upp och ställt iordning butiken. Nu när öppningen är avklarad ska han dra vidare till nästa butiksbygge.
– Det är roligt att få bygga upp något från grunden och se resultat av vad man gör. Det är också roligt att få resa och se nya miljöer, säger han.
Medan Noah drar vidare fortsätter öppningshelgen på Thansen. Den första dagen har gått över förväntan, berättar Josefine Nilsson.
– Det har varit positiva reaktioner. Folk gillar att det både finns märkesprodukter och låga priser, att hyllorna är synliga, och att vi har ett bra sortiment för barnen, säger hon.
Ett av de barn som uppskattar sortimentet är 3,5-åriga Ludvig, som är här med mamma Elin Karlsson. Medan Ludvig inspekterar barncyklarna berättar Elin att de hittills tycker att butiken verkar bra:
– Det finns mycket olika saker och det verkar vara bra priser, säger hon.