– Det är ju nyttigare att cykla förstås, för då får man motion, men att köra elspark är roligare, säger han.
Den elsparkcykel han själv kör – hans egen – klassas som cykel.
Isak berättar att man tar sig hyfsat långt på en laddning.
– Man kan köra 30 kilometer ungefär innan man måste ladda den igen. Så man kan köra ganska länge.
Är den lätt eller svår att hantera?
– Jättelätt. Det är bara att styra.
Pappa Pär Lundberg är däremot lite tudelad vad gäller den här typen av fordon.
– De har ju blivit väldigt populära, i synnerhet bland barn och unga. Men också bland vuxna. Jag har anställda i mitt företag som skaffat sådana, och som hellre tar elsparkcykeln i tjänsten än bilen.
– När jag jobbar i storstäderna, där de är betydligt vanligare än här, kan jag tycka att de ställer till en del oreda, när de ligger slängda här och var.
– En nackdel med den här typen av fordon är också att de är tysta tycker jag, man hör ju inte när de kommer. Samtidigt – när jag var barn åkte vi moped och då kunde de vuxna istället reta sig på att vi förde oväsen ...
Pär Lundberg konstaterar att det varit en del olyckor med elsparkcyklar inblandade på sistone, något som kan kännas oroande för en förälder.
Sparkcykeln har små hjul och är känsliga för underlaget, gropar i gatan, kantsten och så vidare. Med andra ord: Det är ganska lätt att köra i.
– Men även om jag är skeptisk förstår jag samtidigt tjusningen och fördelarna med att använda elsparkcykel, säger Pär Lundberg.