– Det är väldigt efterlängtat, det finns en stor efterfrågan på industrimark, säger kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson (M).
På området som gränsar till Lucernabron, där det idag är en grusplan som används som ställplats, kommer det bli en stor och tre mindre tomter som kan användas av företag.
Syftet är även att kunna anlägga en småbåtshamn, och en ny väg genom området som avlasta Lucernavägen från tunga transporter. Framöver ska byggnader på högst 22 meter med nockhöjd tillåtas, till skillnad från bara 7,6 meter som är tillåtet idag.
Dessutom ska allmänheten få bättre tillgång till strandkanten, och på sikt vill kommunen kunna anlägga en gång- och cykelväg hela vägen från Lucerna till Västerviks centrum.
Tidigare i år kunde vi berätta detaljplanearbetet blev betydligt dyrare än väntat – ett fynd av dioxin i marken gjorde att saneringskostnaden landade på 11,7 miljoner istället för planerade 4,6 miljoner kronor.
Från början var det tänkt att detaljplanen skulle möjliggöra för mellan 5 och 10 industritomter. Nu blir det alltså betydligt färre.
– Att marken var kontaminerad har påverkat planerna. Nu kommer mer av marken användas till natur, och vattenfördröjningsdammar, och mindre till verksamhet, säger Hjalmarsson (M), som tillägger att det finns krav på att området ska hålla hög arkitektonisk kvalité:
– Så att det ser välkomnande ut och blir en bra skyltfönster för Västervik.