Färre inställda tåg

Problemen med tågtrafiken har varit många. Men nu verkar det ljusna. Färre turer ställs in.

I vinter har tågen ofta ersatts av buss.

I vinter har tågen ofta ersatts av buss.

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2009-04-02 11:18
Tågtrafiken på Tjustbanan har varit något av en följetong. Sedan Veolia i fjol sommar tog över ansvaret för att köra tågen på Tjustbanan och Stångådalsbanan har över 1 200 turer ställts in. - Sedan i slutet av februari flyter trafiken bättre. Vi tvingas fortfarande ställa in turer, men numera handlar det om någon enstaka tur i veckan, säger Sylvia Rydström, Östgötatrafikens informationschef. Orsaken till de inställda turerna har bland annat varit tekniska problem som orsakats av förslitningar på tågen. Skicket på Tjustbanan gör att tågen slits mer än normalt, dessutom är tågen gamla och därför slits de lättare. - Många tåg har varit trasiga, men vid årskiftet bytte Veolia verkstad. Verkstaden har gått igenom tågen och upptäckt en del fel som nu åtgärdats, säger Sylvia Rydström. Under vissa perioder har bara ett tåg rullat på Tjustbanan. För att kunna hålla tågtrafik på samtliga avgångar krävs det att tre tåg är igång. Men sedan verkstadsbytet har det blivit bättring. Verkstaden ligger i Linköping vilket betyder att krånglande tåg snabbare kan repareras. Biogaståget Amanda är nu i bruk och gör en till två avgångar per dag. - Det hjälper så klart till, säger Sylvia Rydström. Det betyder att fem tåg i dagsläget trafikerar banan. Två av tågen är på service - reglerna för underhåll är hårda - men de tre återstående tågen ska alltså räcka. Men hundra procentig tillförlitlighet kan inte utlovas. - Nej, skicket på banan gör att vi inte kan lova det, säger Sylvia Rydström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om