Färre dog i trafiken i Kalmar län

10 personer dog i trafiken i Kalmar län under 2007, vilket är färre än tidigare år. Men i landet i övrigt är siffrorna dystra - 490 personer omkom förra året.

Västervik2008-01-02 16:06
1998 antogs nollvisionen, som står för att ingen ska behöva dö eller skadas allvarligt i trafiken. Vägverket hade som mål att halvera antalet trafikdöda från år 1996 till 2007, vilket inte har lyckats. I stället har antalet offer på vägarna ökat och förra året omkom 490 personer. Enligt Vägverket är förklaringen delvis att det råder högkonjunktur och att fler köper mopeder och bilar, samtidigt som alkoholkonsumtionen ökat och fler ger sig ut på vägarna.Fortfarande gör folk farliga omkörningar, kör alkoholpåverkade, drogpåverkade och i för höga hastigheter. De senaste åren har mellan 13 och 16 personer omkommit årligen i Kalmar län. Men för 2007 ser olycksstatistiken lite ljusare ut, siffran sjönk till 10 personer och Västerviks kommun klarade sig utan någon dödsolycka.-Det kan vara så att man har gjort ett effektivare trafiksäkerhetsarbete i Kalmar län, det har skett många förbättringar. Men man får vara försiktig när man tolkar siffror över ett så litet område eftersom slumpen också spelar in, säger Andreas Åkerblad, trafiksäkerhetsansvarig på Vägverket region sydöst.Bland annat har man arbetat med 2+1 vägar och fartkameror.Vad är den största orsaken till allvarliga olyckor?-Det enskilt största problemet är att vi har alldeles för dålig efterlevnad av hastighetsbegränsningarna, säger Andreas Åkerblad.Sverige är ett av de länder i Europa där trafikanterna är sämst på att hålla hastigheten, vilket delvis beror på att andra länder har högre övervakningsfrekvens. För att förbättra det kommer ytterligare 100 fartkameror att sättas upp i landet under året.-Som individ upplever man inte risken med att hålla hög hastighet. Kamerorna höjer folks medvetenhet, men vi behöver öka förståelsen för dem. Kamerorna är till för säkerheten och inte för att jäklas, säger Andreas Åkerblad.Fler 2+1 vägar tillsammans med ändrat beteende hos trafikanterna kan vara en del av lösningen på trafikolyckorna. Men mycket annat arbete återstår också.-Rattfylleriet är ett stort problem som vi behöver komma till rätta med, bland annat genom att införa alkolås i så många bilar som möjligt, säger Andreas Åkerblad.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om