Farligt att flyga?

När en flygplansolycka, som den natten mellan söndag och måndag, äger rum hamnar den så gott som alltid på löpsedlar runt om i världen. Air France-flyget som lämnade Rio de Janeiro var på väg till Paris och befaras ha störtat i Atlanten.

Vid incheckningen på Tom Jobim-flygplatsen i Rio de Janeiro.Foto: Scanpix

Vid incheckningen på Tom Jobim-flygplatsen i Rio de Janeiro.Foto: Scanpix

Foto: Ricardo Moraes

Västervik2009-06-03 00:08
Det är naturligtvis en tragedi för de inblandade, men hur kommer det sig att förlusterna vid en resa i luften uppfattas som särskilt otäcka jämfört med de mer frekvent återkommande bilolyckorna vars utgång ofta inte skiljer sig från flygolyckornas?Det utbredda allmänintresset för flyget som transportmedel tar sig uttryck i diverse dokumentärserier och händelseförloppen vid en nödlandning, kapning eller krasch detaljstuderas. Också realityserier som "Stockholm-Arlanda" som handlar om vardagen för de som har flygplatsen som arbetsplats fångar allmänhetens uppmärksamhet. Aldrig görs det rekonstruktioner av samma kaliber om bilhaverier. Den kollektiva tragiken är förvisso värre på det sättet att den vid en flygplansolycka tenderar att upplevas av fler människor samtidigt, på samma plats och i samma stund. Trots allt så är det oändligt mycket mer säkert att flyga än att färdas med bil - det är i alla fall något som vi kan höra som argument för flygets säkerhet. Det finns fog för att tro på det då det faktiskt inte är under själva flygningen i luften som de flesta olyckor sker. Tvärtom, av alla tillbud och olyckor så sker 80 procent vid start eller landning. De få flygolyckor med dödlig utgång som inträffar måste också sättas i relation till hur vanligt det är med olyckor i biltrafiken och för all del, på sjön eller räls. Kanske förställer vi oss att i egenskap av att vara aktiva bilförare så har vi en större kontroll över färdens utgång. Även om det beror minst lika mycket på vilka våra medtrafikanter är och vilka hinder vi utsätts för på vägen - faktorer som den enskilde inte rår över. Uppe i luften lägger vi vår tillit till piloten och övrig personal. Besättning och flygplansbolag agerar dessutom anmärkningsvärt ofta professionellt vid kritiska situationer, det märks inte minst på den effektiva informationshanteringen kring olyckor - att jämföra med färjekatastrofen när Estonia förliste.Det har inte gått mer än drygt 100 år sedan bröderna Wrights första motorburna flygning och det moderna flygets historia är inte lång. Men nattdrömmar om att flyga är förmodligen mycket äldre än så, de är dessutom väldigt vanliga och antyder att företeelsen är mättad med symbolik som vida överstiger flygets primära användningsområde; förflyttning. Människan var ursprungligen knappast ämnad att flyga, i sådana fall hade vi haft vingar. Inte heller var vi menade att färdas 100 km i bil, men en genialisk uppfinning, hjulet, möjliggjorde denna fysiska gränsöverskridning. Att lämna jorden, om så bara för ett par timmar, är trots allt ett djärvt uttryck för människans möjligheter att utmana de fysiska lagar som i mångt och mycket begränsar oss. Kanske är det därför som det gör så ont när det inte går vägen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om