Farlig korsning får bommar
Den olycksdrabbade och omdebatterade järnvägskorsningen vid Tjustskolan, där en 10-årig pojke miste livet i en olycka för tre år sedan, utrustas till sist med bommar och signaler.
Säkerhet. Efter tre års utredande och upphandling utrustas järnvägskorsningen vid Tjustskolan äntligen med bommar och signaler. Runt midsommar ska det vara klart, säger Kent Hammerman som jobbar på Banproduktion. År 2004 miste en pojke livet i en tragisk olycka vid övergången, då han blev påkörd av tåget. Foto: Anders Liljegren
Foto:
Att höja säkerheten vid korsningen har länge varit aktuellt och redan år 2004, direkt efter dödsolyckan, sa Banverket att man ville sätta upp bommar i korsningen samma år. Trots det har det tagit tre år för Banverket att komma till skott.
- Vi hade planer på att åtgärda plankorsningen redan innan den tragiska olyckan, berättar Ulf Thörn på Division leverans på Banverket.
- Efter olyckan satte vi igång en utredning som drog ut på tiden, först ville man bygga en planskild korsning med en bro över både järnvägen och vägen, vilket är det absolut säkraste. Men medfinansiärerna drog sig ur, därför blir det en helbomsanläggning med bommar och ljud- och ljussignaler. Det är det näst säkraste alternativet.
Man bestämde sig för den lösningen för lite mer än ett år sedan och sedan dess har man handlat upp arbetet hos entreprenörer.
- Tyvärr har det tagit tid, men nu är vi där och bygger en helbomsanläggning för gång- och cykelbanan, säger Ulf Thörn.
Till sommaren ska arbete vara helt klart.
- Den sista juni kopplas anläggningen in, då ska allt fungera, säger Ulf Thörn.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!