Färjorna kan komma tillbaka

Snart kan vem som helst köra färjetrafik till och från Gotland. Nu jobbar kommunen för att få Gotlandsbåten till Västervik igen.

Fram till 1989 gick det färja mellan Västervik och Visby. Så här såg det ut på Lucerna på 1970-talet när båten från Västervik hade som flest resenärer. arkivfoto: roger karlsson

Fram till 1989 gick det färja mellan Västervik och Visby. Så här såg det ut på Lucerna på 1970-talet när båten från Västervik hade som flest resenärer. arkivfoto: roger karlsson

Foto:

Västervik2009-06-26 06:50
Idag finns en begränsning som tvingar det rederi som har båtförbindelse med Gotland att gå med trafik minst fem dagar i veckan. Nu tar regeringen bort den begränsningen. Syftet är att öka konkurrensen och göra det möjligt för fler att ta sig till ön. Redan från och med 17 juli kan andra rederier trafikera Gotland.- På sommaren är båtarna ofta fullbokade. Fler aktörer skulle innebära fler båtbiljetter, säger Leif Zetterberg på näringsdepartementet.Nu hoppas Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson på färjetrafik mellan Västervik och Visby.- Vi ligger bra till. Framför allt miljömässigt eftersom vi kan erbjuda den kortaste ressträckan, säger han. Men om stora båtar ska gå in i hamnen i Lucerna måste farleden dit göras djupare, samtidigt som behovet av en södra infart till Västervik växer.- Vi ska fortsätta enligt de mål som finns sedan tidigare som innefattar en fördjupad farled och byggandet av södra infarten. Vi har inte någon färdig plan i byrålådan, men en långsiktig strategi som kommer väl till pass för detta ändamål.Vad skulle det här betyda för Västervik?
- Det här är en stor möjlighet för besöksnäringen. Vi skulle få en skjuts vad gäller antalet gästnätter. Vårt strategiska mål är att öka från dagens 700 000 gästnätter till 1,2 miljoner. En färjelinje förbättrar väsentligt den möjligheten. Nu gäller det för kommunen att förklara varför Västervik är ett bra alternativ. Vilka tider på året sträckan skulle trafikeras är ännu oklart. - Det är frågor vi får diskutera med de operatörer som är intresserade, säger Harald Hjalmarsson.Utvecklingschef Bruno Nilsson håller med om att en färjeförbindelse skulle betyda mycket för regionen Vimmerby, Västervik, Visby som är starka besöksnäringar. - Västervik är ett etablerat besökmål med närhet till stora upptagningsområden i Mellansverige. Och det är klart att resenärerna väljer den kortaste, trevligaste och snabbaste vägen.Men Destination Gotland som idag kör mellan Gotland och fastlandet gillar inte regeringens förslag. Företaget har gått med på att köra knappt 3 000 turer om året fram till 2015. Om andra rederier tar plats på marknaden försvinner delar av deras kundunderlag.- Det här kom som ett bombnedslag för hela Gotland. Regeringen har inte gjort någon konsekvensbeskrivning. Släpper staten in andra rederier på marknaden måste man kompensera oss annars blir vi kanske tvungna att höja priserna, säger Maja Horwitz, vice vd på Destination Gotland.Är ni intresserade av att köra från Västervik?
- Nej, det räcker med den linjen vi har i Oskarshamn när städerna ligger så nära varandra.
Gotlandstrafiken
I december 1970 beslutades att färjetrafiken till Gotland skulle regleras.Beslutet innebär att det rederi som trafikerar Gotland är tvunget att köra i minst fem dagar i veckan året runt.De första avtalen skrevs med Rederi AB Gotland som stod för trafiken 1971,1977 och 1984.Mellan 1988-1997 tog Nordström och Thulin över. Det nuvarande rederiet Destination Gotland har förbundet sig att driva trafiken fram till och med januari 2015.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om