Gert Hjalmarsson var bland de första som tog chansen att som medlem i Södra skogsägarna välja att köpa grön el från skogen. Det har ingen koppling till hans leveranser till Södra.
- Jag är inte bunden att köpa el och kan sälja skog var jag vill, men jag tycker det känns rätt att göra på det här sättet.
Södras anläggning i Mönsterås producerar el genom det överskott som uppstår i produktionen av pappersmassa. Ungefär hälften vid massautvinningen blir bränsle som i processen driver fyra ångturbiner som levererar el till nätet. Parallellt med grön el från skogsråvara jobbar Södra med utbyggnad av vindkraftverk, bland annat utanför Mönsterås.
-Vi försöker optimera processen och göra mer energieffektivt hela tiden, säger Tord Hultberg, energisamordnare vid Södra i Mönsterås.
Nästa steg för Gert Hjalmarsson i Östankärr blir att köra alla sina fordon med så kallad talldieselolja.
- Det är samma tankegång där, jag vill kunna köra utan dåligt samvete. Det spelar ingen roll om det blir några ören dyrare per kilowattimme eller liter. Viktigast är att det känns rätt.
Än så länge har han inte fått tag i talldiesel i tillräckligt stora mängder, men han är övertygad om att det kommer mer och mer. Sveaskog, Södra och Preem är delägare i en anläggning som byggts i Piteå för produktion av drivmedel från tallolja, den första i sitt slag i världen.
Dieseln framställs av råtallolja som är en biprodukt från skogsindustrins massaprocess. Preem kallar sin talldiesel för Evolution diesel, som ska ge en minskning av klimatpåverkande utsläpp med 16 procent jämfört med konventionell diesel.
Ett problem under vintertid är att dieseloljan kan bli seg vid riktigt låga temperaturer med risk för att motorerna slaggar igen. Under vinterhalvåret sänker man nivån till tio procent förnybar råvara