Få föräldrar klagar via skolornas hemsidor

Många vet inte om det. Men sedan några år tillbaka kan den som är missnöjd med något på sina barns förskola eller skola, anmäla detta via ett formulär på skolans hemsida. Och få ett snabbt svar.

Esbjörn Grandalen ser systemet med klagomålshantering som ett komplement till samtal och enkäter. Men helst skulle han ön ska att problemen löstes där de uppstår.

Esbjörn Grandalen ser systemet med klagomålshantering som ett komplement till samtal och enkäter. Men helst skulle han ön ska att problemen löstes där de uppstår.

Foto:

Västervik2013-02-07 16:24

Liknande system har funnits sedan 2008 men för två år sedan skapades ett standardformulär som man kan nå via respektive skolas hemsida. Där kan man redogöra för sina synpunkter och berätta hur man tycker att det borde fungera i stället.

Systemet är värdefullt för barn- och utbildningsförvaltningen – trots att man egentligen ser det som ett misslyckande när det gått så långt att man får in en anmälan den vägen. Det är bättre att börja i rätt ände, tycker Esbjörn Grandalen som är kvalitetsutvecklingschef på förvaltningen.

– Många problem dyker upp på klassrumsnivå och då ska man i första hand försöka lösa det där. Funkar inte det vänder man sig till rektor eller förskolechef, därefter förvaltningschef och i sista hand Skolinspektionen, säger Esbjörn Grandalen.

Han ser klagomålssystemet som ett komplement till övriga sätt att framföra synpunkter – främst via dialog med verksamheten men också genom de kvalitetsenkäter som regelbundet skickas ut till föräldrar till barn inskrivna inom barnomsorg och skola.

När VT begärde att få se de klagomål som kommit in under 2012 fick vi fyra skrivelser med tillhörande svar. Och det är på ungefär den nivån som antalet klagomål legat de senaste åren. Alltför få för att man ska kunna generalisera om något särskilt område sticker ut, med andra ord.

De klagomål som VT har tagit del av berör bland annat bemötande på en av förvaltningens verksamheter, oro för att personalen på en förskola inte har koll på alla barnen, att ändringar i det datoriserade schemasystemet Dexter inte slår igenom i systemet – med effekten att personal inte funnit på plats när barnen kommit till förskolan.

Esbjörn Grandalen berättar att förvaltningen i samband med höstens budgetarbete – som ledde till beslutet att lägga ner flera skolor på landsbygden – kom in betydligt fler synpunkter. Då skapades ett eget system för tankar kring just den specifika frågan.

– Det var väldigt värdefullt för oss. Det kom in en hel del kloka synpunkter som gjorde att vi reviderade vårt ursprungliga förslag något.

Klagomålshantering inom barn- och utbildningsförvaltningen

När den nya skollagen kom 2011 blev det lag på att samtliga kommuner skulle ha skriftliga rutiner för hur klagomål och synpunkter ska hanteras. Kommunen utvecklade sitt dåvarande system och numera finns länkar på samtliga förskolors och skolors hemsidor som leder till ett särskilt formulär där man kan skriva ner sina synpunkter.

Sedan en synpunkt kommit in i systemet ska kommunen svara inom fem dagar. Tar ärendet lång tid att handlägga ska den som skrivit ändå få snabbt besked om detta.

Alla synpunkter och klagomål som kommer in i systemet diarieförs. De blir då offentliga handlingar.

Det går även bra att lämna in synpunkter anonymt i systemet men då kan man inte få något svar från kommunen.

Källa: Västerviks kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om