Hur upplever besökaren Västervik? Hur arbetar man i turistverksamheterna? Varför åker massvis med folk till Överums vandrarhem? Det är några frågor som Turistbyrån vill ta reda på.
– Vi kan ha 100 möten här på byrån, vi kan bjuda in folk här hur mycket vi vill; vi lär oss ändå mest av hur det ser ut i verksamheterna om vi är där, säger kommunikatören Niklas Lind.
Turistbyrån vill ha en tydligare bild av branschen och besökarnas upplevelser.
– Vi vill veta hur kunderna uppfattar Västervik som destination, men även se hur folk har det i verksamheten. Det ska bli jätteroligt och inspirerande, tillägger turistchefen Stina Porsgaard.
Vad tycker de som arbetar i verksamheterna då?
– Vi får väl se om vi blir en extra hjälp eller extra stjälp, säger Porsgaard.
Hon ler, sedan säger hon.
– Det är många som hört av sig till oss och vill att vi ska komma på praktik i alla fall.
Restaurang Harrys är ett av företagen. De ser gärna att turistchefen får se hur det går till att servera en intensiv sommardag på torsdag.
– Vi tyckte att det här var en kul idé. Det är bra för dom att veta hur vi har det. Att det inte är så lätt att bara hoppa in och jobba som servitris eller servitör. Det är inte så jäkla lätt att vara glad och serviceinriktad när många gäster vill mycket samtidigt. Vi får se hur turistchefen klarar av detta på torsdag.
Han ler brett.
Läs mer i dagens VT.