Ett nytt handelsområde utmaning för stadskärnan

Ett nytt handelsområde på Lunnargatan i Västervik är bra för kommunen. Men det kan också leda till butiksdöd i centrum.

Det planerade handelsområdet Lunnargatan, utmed infarten från E22, kan göra att butiker i Västerviks stadskärna förlorar miljoner. Nu måste stadskärnan utvecklas. Detta enligt en ny rapport.Foto: Anders Steiner

Det planerade handelsområdet Lunnargatan, utmed infarten från E22, kan göra att butiker i Västerviks stadskärna förlorar miljoner. Nu måste stadskärnan utvecklas. Detta enligt en ny rapport.Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2009-03-06 00:07
Det slår företaget Centrumutveckling fast i en undersökning som företaget genomfört på uppdrag av Västerviks kommun, fastighetsägare och handeln. Västervik Framåt har varit projektledare.- Rapporten ger en analys av nuläget. Det är viktigt att ha en sådan analys för att veta vilka åtgärder man ska vidta, säger Annika Boman, Västervik Framåt.Centrumutveckling bedömer att det är viktigt att utveckla stadskärnan om handelsområdet Lunnargatan blir verklighet. De befintliga butikerna riskerar annars att tappa 400 miljoner kronor i omsättning.- Eventuella butiksnedläggningar som ett resultat av full exploatering av det nya handelsområdet kan inte uteslutas, uppger rapporten.Att stadskärnor tappar är inget nytt. Stadskärnornas handel har tappat marknadsandelar under nästan hela efterkrigstiden. Frågan är hur Västerviks stadskärna ska svara på konkurrensen från det externa handelscentrat. - Det viktigt att fräscha upp miljön i stadskärnan, utveckla promenadstråken och skapa bra lägen för butikerna. Vi behöver dessutom undersöka hur vi kan knyta ihop affärsområdena med gångvägar och bussförbindelser så att det blir enkelt för konsumenterna att ta sig mellan platserna, säger Annika Boman.Enligt rapporten har Västervik ett bra butiksutbud redan i dag, men det kan bli bättre. Varje år handlar kommuninvånarna varor för 200 miljoner kronor på annan ort, pengar som helst skulle stanna i Västervik.- Det är viktigt att se över butiksmixen i Västervik. Rapporten visar att folk köper kläder på annat håll, därför är det viktigt att göra Västervik attraktivt att handla kläder i. Vi måste skapa bra lägen för klädkedjor att etablera sig i, säger Annika Boman.Detta kan göras i samverkan mellan fastighetsägare, handel och kommun. Nya så kallade a-lägen, de bästa platserna för butiker, kan skapas genom att nya ankare, butikslokaler som drar mycket folk, skapas.- Hemköp och Åhlens är ett ankare, Västerport ett annat. Det mesta av handeln i stadskärnan sker inom och mellan dessa ankare. Vi behöver fler av dem.
Rapporteni korthet
Ett nytt handelsområde är positivt, men då behöver även stadskärnan utvecklas.Västervik har ett strategiskt bra läge som den enda medelstora staden utmed en lång kuststräcka.Kommunen har ett relativt bra utbud av rikskedjor i jämförelse med andra kommuner av Västerviks storlek.Det finns för få parkeringsplatser i närheten av Stora torget. Ibland är det svårt att hitta till befintliga parkeringsplatser.Den totala försäljningen i Västerviks stad uppgick 2007 till inte fullt 1,5 miljarder kronor. Enligt prognosen har summan stigit med 500 miljoner kronor till 2015.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om