Esteter får inte använda musiksalar

Rektor lovar att reda ut försvunna mikrofoner och arbetar för att eleverna ska få använda salar på fritiden.

David Johansson och Andreas von Kern  är besvikna eftersom de inte längre
har tillgång till gymnasiets musiksalar på sin fritid. De känner sig
orättvist beskyllda för mikrofonstölder. Rektor Rolf Skogös målsättning är
ändå att problemet ska lösas och eleverna få använda sig av salarna igen.
Foto: MAGNUS GLANS

David Johansson och Andreas von Kern är besvikna eftersom de inte längre har tillgång till gymnasiets musiksalar på sin fritid. De känner sig orättvist beskyllda för mikrofonstölder. Rektor Rolf Skogös målsättning är ändå att problemet ska lösas och eleverna få använda sig av salarna igen. Foto: MAGNUS GLANS

Foto:

Västervik2004-05-28 01:00
Tidigare har esteteleverna på gymnasiet haft tillgång till en musiksal på raster och efter skoltid. Sedan ett tag finns inte möjligheten att boka salarna på kvällstid längre.
- De gör reklam för att man kunde använda sakerna. Det var därför jag sökte estet, säger Andreas von Kern.
Andreas von Kern och David Johansson går båda estetettan och är besvikna, mest eftersom deras tillgång till musiksalen bröts efter att det inträffat en del stölder.
- Man känner sig lite anklagad. Vi får inte vara där på kvällarna, men samtidigt har de ett storband med pensionärer som får spela där. Det känns som om vi får skulden, säger Andreas von Kern.
- Det verkar som att vi är ungdomar och de är vuxna     och vuxna tar mer ansvar, säger David Johansson.
Ett undantag finns, berättar Andreas von Kern och David Johansson: de treor som har projektarbeten får använda sig av musiksalen även på kvällarna.
Musikläraren Peter Andersson säger att storbandet har ett gammalt avtal om att få använda musiksalen.
- Då finns det alltid deltagande av lärare och det är väl en garanti för att det fungerar.
För att komma tillrätta med stölderna har killarna föreslagit att det ska finnas listor över vem som lånar vad och att alla ska vara tvungna att visa upp när de lämnar tillbaka det de lånat.
De poängterar att de inte vill underblåsa en konflikt med lärarna, bara belysa problemet.
- Annars är det en generös linje: man får tillgång till instrument, säger Andreas von Kern.
Peter Andersson förklarar att esteterna blivit utestängda från musiksalarna på kvällstid med att det är så många som har projektarbeten som måste få företräde.
- De som har salen som replokal och spelar som fritidsintresse får stå tillbaka.
Tillgång och efterfrågan gick helt enkelt inte ihop.
- Vi insåg att det inte fungerade under vårterminen. Så länge det fungerade fick de vara där, men nu lyckades vi inte få ihop det.

Men beror inte avstängningen delvis på stölder?
- När vi hade dem där försvann det en hel del saker.
Han har förståelse för att det är jobbigt att känna sig utpekad för något man inte har gjort. Men att det rör sig om stölder vill han inte gå med på.
- Nja, det försvann en del mikrofoner som inte kommit tillbaka.
Han vill inte heller tala om kollektiv bestraffning efter att mikrofonerna försvunnit.
- Det här är inget som skolan måste erbjuda, det är en förmån och skolarbetet är inte drabbat på något sätt. Det är det direkta fritidsspelandet som vi fått dra in på.
Rolf Skogö, rektor för estetiska programmet, tycker att hela situationen är beklaglig, men han ställer sig bakom lärarna.
- Problemet är att det ställer till det för utbildningen och vi behöver räta ut det och ta reda på vad som hänt. Under den tiden koncentrerar vi oss på utbildning på dagtid. Under tiden får inte eleverna tillgång till musiksalarna på fritiden.
Annars tycker han att det är väl utnyttjade lokaler om eleverna kan använda dem på kvällstid.
- Men principen vi hävdar är att vid sådana här tillfällen så går utbildningen först. Vi återkommer gärna med en diskussion om det här med eleverna.
Hans förhoppning är att problemet med de försvunna mikrofonerna snart ska vara utrett och att eleverna ska få tillgång till salarna igen.
- De kan få tillgång till hösten     det är vår målsättning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om