Erfarna lärare delade med sig av sina kunskaper
Deltagarna har fått insikt på olika arbetssätt och metoder i grundläggande läs- och skrivinlärning.
Erfarna lågstadielärare har delat med sig av sina kunskaper i ett projekt för läs- och skrivinlärning. Från vänster Evy Åberg, Mona Johnsson, Mailen Wahlström (kursledare), Monika Rosenblad och Birgit Olofsson.
Foto:
- Upprinnelsen till kursen är att lärarstuderande inte tycker att de får tillräcklig undervisning hur man lär barn att läsa och skriva. Det var min dotters ord och det fick mig att agera, sade Mailen Wahlström, specialpedagog.
På utvecklingsenheten hos barn- och utbildningskontoret fick hon uppdraget i egenskap som pedagogisk vägledare i svenska att starta kursen "Läs- och skrivinlärning i praktik och teori".
Till de 24 platserna blev det dubbelt så många sökande, varför man nu hoppas på att efter utvärdering få starta upp en ny kurs.
Lärarna Evy Åberg, Mona Johnsson, Monika Rosenblad, Birgit Olofsson och projektansvarige pedagog Mailen Wahlström har delat med sig av sin långa och breda erfarenhet samt gett deltagarna råd och tips.
- Det krävs god kunskap för att lyckas lära barn att läsa och skriva och kursen som vi nu avslutar har var till stor nytta för deltagarna som fördjupat sina kunskaper på ett bra sätt, sade Evy Åberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!