Under onsdagen och torsdagen fick nämligen varje hushåll nio exakt likadana kuvert med samma innehåll.
Eon kanske kan göra som posten i sin gamla slogan men i stället skriva "Ett strömavbrott betyder så mycket". I kuverten fanns information om ett planerat strömavbrott i två timmar mitt på dagen den 5 februari.
– Jag var ju tvungen att öppna alla brev, även om de såg likadana ut. Det kunde ju skilja sig åt. Men så var det inte, samma innehåll i alla brev, säger Bernt Johansson.
Han trodde först att det handlade om nio efterföljande strömabrott, eller att Eon hade mycket att informera om de kommande grävningarna när starkströmskablarna ska grävas ner i marken. Luftledningarna ska ju bort även i Hummelstad.
De nio Eon-breven blev raskt en snackis i byn. Jodå, alla hade nio brev. Inte tio eller åtta. Alla likadana. Och alla sprättade kuvert för fulla muggar. Därmed är chansen minimal att någon i byn kan ha missat informationen om strömavbrottet.
I stället för närmare 50 brev, ett till varje hushåll, fick stackars lantbrevbäraren lasta sin gula postbil full och dela ut upp mot 500 brev på onsdagen. En del hanns inte med, utan fick delas ut på torsdagen.
På Eon förklarar man det hela med ett fel i datasystemet. Att det blev just nio brev har man ingen specifik förklaring till.
– Vi har precis uppgraderat systemet och då har det blivit ett fel som vi trodde enbart genererat dubbletter. Jag blev förvånad när jag hörde att det gått ut nio likadana brev i ert område, det kan man ju tycka är knasigt, säger Eons presschef Mattias Hennius.
Enligt Eons felanmälan är systemfelet åtgärdat.