Enhetligt EU-körkort inom 20 år

Hårdare regler väntas för mc-körkort.

Foto: PRESSENS BILD/Arkiv Hårdare mc-regler. Förslag inom EU säger att bara den som haft moped och lätt mc ska kunna köra tung motorcykel vid 21 års ålder. För andra ska det vara 24 eller ännu äldre.

Foto: PRESSENS BILD/Arkiv Hårdare mc-regler. Förslag inom EU säger att bara den som haft moped och lätt mc ska kunna köra tung motorcykel vid 21 års ålder. För andra ska det vara 24 eller ännu äldre.

Foto:

Västervik2005-03-01 00:25
Nu tar EU de första stegen mot en harmonisering av körkortsreglerna. De totalt 110 olika typer av körkort som finns inom EU i dag ska inom 20 år bli ett gemensamt. Dessutom väntar troligen hårdare regler för mc-körkort, men lättare för husvagn och husbil.
Frågor om trafiksäkerheten börjar få en allt mer central roll i EU. Över hela Europa finns trafikproblem som är generella. Alldeles för många unga människor dör till exempel i trafiken, många i motorcykelolyckor. Det gör att EU nu på allvar börjat arbeta på gemensamma regler för körkort, något som inte finns idag.
- Inriktningen på arbetet är tydlig för alla länder vill komma tillrätta med vissa problem. Alla vill också arbeta för en säkrare trafik, men exakt hur vi ska nå dit är inte alla överens om, säger Ewa Hedqvist Petersen, socialdemokratisk EU-parlamentariker från Luleå.

Det första steget innebär att ett gemensamt körkort för alla EU-länder införs. Det handlar både om att körkorten ska vara liknande och begripliga över hela Europa, och att utbildningarna ska uppfylla vissa krav.
- I dag kan man ta sitt körkort vart som helst i EU och sen köra med det i Sverige, även om den utbildning man fått inte alls motsvarar de svenska reglerna. Det är kanske inte så vanligt att man gör det, men det kan skapa problem.
Ett annat problem är att det i dag finns ungefär 110 olika typer av körkort inom EU. Många länder har inte ens själva riktig koll på exakt vilka körkort som utfärdats. Många körkort är bara ett pappersdokument.
- Hur ska en svensk polis som stoppar en EU-medborgare med sådana körkortspapper kunna veta om körkortet ens gäller? Det blir också ganska meningslöst att ta körkortet i beslag för de svenska reglerna och straffen för vanliga trafikbrott gäller inte i övriga EU.

Första steget är att samla in alla körkort som består av ett pappersdokument och ersätta dessa med ett körkort som även fungerar som id-handling, ungefär som det svenska körkortet alltså. Det kan ta upp till tio år.
- Problemet i dag är dessutom att EU-parlamentet och ministerrådet inte har samma uppfattning. Det finns många länder som inte tycker att gamla körkort ska ersättas av nya. Till exempel tycker Tyskland att det inkräktar på den personliga integriteten för mycket, säger Ewa Hedqvist Petersen.

När den här gamla typen av körkort är borta vill EU-parlamentet att de nya korten även ska förses med någon slags datainformation. På så sätt kan straff som utfärdas i Sverige gälla även i övriga EU. Det ska helt enkelt kunna avläsas på körkortet om föraren har kört rattfull eller för fort i Sverige av poliser i Holland, Grekland eller Tyskland.
- Vår ambition är att det här ska ske på 20 år. Det låter långt och det kanske kan gå snabbare, men vi törs inte ha en snabbare plan än så.

När det gäller nya körkortsregler verkar klyftan mellan ministerråd och parlamentet inte vara lika stor. I dagsläget handlar det främst om nya regler för motorcykel samt husvagnar och husbilar.
- För motorcykelkörkort kommer det nog att bli lite hårdare. Vi vill att bara den som haft moped och lätt mc ska kunna köra tung motorcykel vid 21. För andra ska det vara 24. Men här finns det krafter som vill höja ännu mera, till 26, 27 år. Men det tror jag är orimligt.
Men en sådan regel ska varje land kunna göra undantag från.
- Det finns länder där motorcykeln fyller en väldigt viktig funktion och där den här regeln skulle slå orimligt hårt. Där måste man tillåta undantag.

För husvagnsägare blir det dock lättare. Här föreslår EU-parlamentet att den nya totalvikten man ska få framföra med vanligt B-körkort ska vara 3 500 kilo. Den som vill köra en bil med husvagn som väger 4 250 kilo måste gå en kortare utbildning. Samma regler ska gälla för husbil.
- Det här är gränser som vi kommit fram till i samarbete med branschen, så vi tror att det kommer att fungera. Det innebär i praktiken att Europa blir tillgängligt för alla som har en modern husvagn men bara B-körkort.

Ewa Hedqvist Petersen vet inte när de här reglerna kommer att införas, men hon tvivlar inte på att de kommer att förverkligas.
- Nej, här är EU enat. När det gäller trafiksäkerheten finns en ganska tydlig samsyn, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om