Endast ett av fyra nya tåg är i drift

2010 tog KLT över tågtrafiken på Tjustbanan efter Östgötatrafiken och fyra nya tåg köptes in. Trots det är inställda tåg mellan Västervik och Linköping vardagsmat.

Tio procent av tågen på Tjustbanan ställdes in i februari månad. Foto: Ellen Nielsen Kindstrand

Tio procent av tågen på Tjustbanan ställdes in i februari månad. Foto: Ellen Nielsen Kindstrand

Foto: Ellen Nielsen-Kindstrand

Västervik2013-07-05 12:10

Nils-Eric Sääf i Åtvidaberg har stenkoll på Tjustbanans tåg, eller bristen därpå.

– Jag har ett stort intresse för tåg och järnvägar, säger Nils-Eric som ofta kontaktar VT när tågen ställs in och ersätts med bussar.

Nils-Eric säger att han inte längre har något förtroende för KLT och att de bara "larvar sig".

– De har sagt att det ska bli bättre, att det inte är några problem, men rätt vad det är så går något sönder. I juni var runt 90 tågavgångar inställda.

KLT:s trafikdirektör Karl-Johan Bodell säger att de kontinuerligt tar fram prognoser för inställda avgångar, men att personen som sköter det är på semester nu. Han säger att de fortfarande har bekymmer med fordonen, och att det tar tid att komma till rätta med problemen.

– Det händer saker hela tiden. Vi väntar på försäkringsärenden men vi kan inte jaga på dem. Vi pratar om nästa upphandling för 2014 och där ska vi försöka vara hårdare mot underhållsleverantören.

KLT har tio tåg till ett behov av sex. Det är alltså en reserv på 40 procent, vilket är mycket enligt Karl-Johan Bodell. Men ändå är tre av de fyra nya tågen inte i drift nu.

– Det behövs så lite för att vi ska drabbas.

Hur ställer ni er till att resenärerna har så lågt förtroende för er?

– Det är tråkigt, vi gör allt som står i vår makt för att trafiken ska fungera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om