En tuff kamp mot snön

De är vinterns kanske mest omdiskuterade yrkesgrupp. VT följde med en snöröjare under några timmars färd genom igensnöade villagator. En färd som bitvis blev en brottningsmatch mellan en 14-tonsmaskin och hårt packad snö.

Snöröjningsarbetet kan vara trångt. Det gäller att inte trycka till vare sig staket, brevlådor eller parkerade bilar.

Snöröjningsarbetet kan vara trångt. Det gäller att inte trycka till vare sig staket, brevlådor eller parkerade bilar.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2013-02-14 06:52

– I natt kan ni hänga med. Vi ringer vid tre-fyra-taget.

För några veckor sedan fick VT inbjudan av Västervik Miljö& Energis Entreprenadavdelning att följa med en av snöröjarna ut på nattjobb. Vi antog utmaningen.

Natten till onsdag såg det ut att bli snöröjning enligt väderprognoserna. Redan på tisdagen började entreprenadavdelningen att planera inför nattens röjning.

– Vi lade ut salt på de större lederna. Då släpper snön lättare, säger arbetsledaren Magnus Pettersson.

Vid tvåtiden på tisdagseftermiddagen började snön falla, och vid 22:30-tiden hade snöfallet upphört. Allt enligt prognoserna.

Det är inget stort snöfall, runt tio centimeter. Samtidigt har Magnus Pettersson i bakhuvudet att det kom några centimeter snö i helgen. För lite för att man då skulle ge sig ut och ploga villagatorna, men nu måste snön bort.

I Breviksområdet möter vi Mattias Friberg, en av snöröjarna. Han driver ett entreprenadföretag, och en gård med köttdjur i Grönhult utanför Blackstad. Vi hoppar upp i hans Huddig, en grävlastare som inklusive den 3,6 meter breda plogen, väger 14 ton. Det är en av de tyngsta maskinerna som deltar i snöröjningen i Västervik.

Friberg blev förvarnad på tisdagseftermiddagen att det skulle bli nattjobb. Det blev någon timmas sömn innan han strax efter midnatt satte sig i bilen, och körde från gården i Grönhult in till Västervik.

– Vintertid har vi maskinerna i stan. Det går snabbare så.

Nu har han varit igång och röjt snö sedan 01-tiden. Även om det inte är några stora mängder snö som ska plogas blir det en arbetsam natt.

Trots att maskinen är tung, och plogen har tänder nertill som ska riva upp is och packad snö blir det emellanåt en tuff match där maskinen gör plötsliga kast när plogen biter sig fast i snön.

– Det märks att en del av snön har hunnit packas. Jag får köra om många partier för att det ska bli bra, säger han.

Inne på en trång villagata suckar han.

– Här är det garageinfarter och brevlådor överallt. Det finns ingenstans för snön att ta vägen.

Han ställer in den tvådelade plogen så att den bildar ett V, vinklat in mot traktorn. Då tar plogen med sig snön, och vid slutet av gatan finns ett skogsparti där Mattias kan skyffla upp snömassorna i en snöhög.

Mattias Friberg har jobbat i snösvängen i fem säsonger nu. Han började med två riktigt snörika vintrar. Under alla år har han haft samma distrikt.

– Det är bra, redan inför andra säsongen hade man lärt sig hur man skulle köra och var man ska göra av snön.

Sommartid används maskinen för grävarbeten i hans entreprenadfirma. Det stora flertalet av de 30 maskiner som är ute under natten är inhyrda entreprenörer. Bara nio av dem, däribland en väghyvel och en plogbil, hör till kommunägda Västervik Miljö & Energi.

Till de 30 maskinförarna ska läggas en man som skottar för hand. Det är framförallt ett antal trappor i centrum som maskinerna inte kommer åt.

Efter någon timmes färd blir VT upphämtad av förmannen Magnus Pettersson. Under natten kör han runt och tittar hur det ser ut på gatorna. Natten har varit ganska lugn. Ett plogskär gick sönder för en entreprenör, men det kunde man lösa. Kommunen kunde låna ut ett skär.

På Storgatan hade två bilister brutit mot parkeringsförbudet, med påföljd att snöröjarna inte kom åt. Bilägarna kan räkna med parkeringsböter.

– Timkostnaden för snöröjningen är så hög att vi måste få göra den på effektivaste sätt, säger Magnus Pettersson.

Läs mer i torsdagens VT.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!