"En satsning på Tjustbanan är en klimatinvestering"
Miljöförbundet Jordens Vänner ansluter sig till förespråkarna för en upprustning av Tjustbanan. - En satsning på järnvägen är också en klimatinvestering, säger Lars Igeland.
Järnvägen. Lars Igeland från Jordens Vänner besökte Västervik i går. Foto: Anders Liljegren
Foto:
Totalt vill MJV att landet under 15 år satsar 1 procent av BNP, bruttonationalprodukten på järnvägar och ny spårtrafik. En viktig bit för att möta klimathotet.
- En procent skulle för i år innebära 30 miljarder kronor. Det kan exempelvis jämföras med budgetöverskottet för 2007 som ser ut att sluta på 90 miljarder kronor, säger Lars Igeland.
En annan jämförelse är att MJV:s föreslagna satsning motsvarar vad som satsades under uppbyggnaden av järnvägsnätet i Sverige för 100 år sedan.
Nu har MJV förbättringsförslag för hela järnvägsnätet. I det ingår förstås Tjustbanan.
- Vi vill ha en rejäl satsning även på de mindre järnvägarna, säger Lars Igeland. Underhållet av Tjustbanan är eftersatt och vill vill inte ha några nedläggningar av befintliga järnvägar.
- Men för att få behålla järnvägsförbindelsen krävs att restiden till Linköping blir kortare. Det är inte populärt att hanka sig fram i 70 kilometer i timmen.
All upprustning av järnvägstrafiken är ett led i att minska väg- och flygtrafiken och att för möta klimathotet.
- Det satsas skattepengar på miljöbilar som också slipper trängselskatten till Stockholm och även parkeringsavgifterna. Det borde satsas ordentligt även på infrastrukturen.
- Där man har satsat på en upprustning och till och med elektrifiering av en gammal järnvägslinje så har resandet ökat, säger Lars Igeland.
Miljöförbundet Jordens Vänner finns i 70 länder och har över en miljon medlemmar. Det är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening. Sverigedelen av Friends of the Earth har sitt säte i Göteborg
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!