?En satsning på Tjustbanan är en klimatinvestering?
Miljöförbundet Jordens Vänner ansluter sig till förespråkarna för en upprustning av Tjustbanan.? En satsning på järnvägen är också en klimatinvestering, säger Lars Igeland.Lars Igeland är klimatsakkunnig på Miljöförbundet Jordens Vänner, MJV.
Totalt vill MJV att landet under 15 år satsar 1 procent av BNP, bruttonationalprodukten på järnvägar och ny spårtrafik. En viktig bit för att möta klimathotet.
? En procent skulle för i år innebära 30 miljarder kronor. Det kan exempelvis jämföras med budgetöverskottet för 2007 som ser ut att sluta på 90 miljarder kronor, säger Lars Igeland.
En annan jämförelse är att MJV:s föreslagna satsning motsvarar vad som satsades under uppbyggnaden av järnvägsnätet i Sverige för 100 år sedan.
Nu har MJV förbättringsförslag för hela järnvägsnätet. I det ingår förstås Tjustbanan.
? Vi vill ha en rejäl satsning även på de mindre järnvägarna, säger Lars Igeland. Underhållet av Tjustbanan är eftersatt och vill vill inte ha några nedläggningar av befintliga järnvägar.
? Men för att få behålla järnvägsförbindelsen krävs att restiden till Linköping blir kortare. Det är inte populärt att hanka sig fram i 70 kilometer i timmen.
All upprustning av järnvägstrafiken är ett led i att minska väg- och flygtrafiken och att för möta klimathotet.
? Det satsas skattepengar på miljöbilar som också slipper trängselskatten till Stockholm och även parkeringsavgifterna. Det borde satsas ordentligt även på infrastrukturen.
? Där man har satsat på en upprustning och till och med elektrifiering av en gammal järnvägslinje så har resandet ökat, säger Lars Igeland.
Miljöförbundet Jordens Vänner finns i 70 länder och har över en miljon medlemmar. Det är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening. Sverigedelen av Friends of the Earth har sitt säte i Göteborg
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!