- Vi har sett hur intresset för Ronja Rövardotter har ökat i parken år för år och en utveckling av området blev nödvändig, och vad passar då bättre än att göra det till ett 30-årsjubileum, säger Michael Ahlerup, vd på Astrid Lindgrens Värld.
Han ser den nya miljön som en skapelse utöver det vanliga.
- Men tekniken är inte det viktigaste, syftet har hela tiden varit att göra berättelsen om Ronja Rövardotter så verklighetstrogen som möjligt för de barn som kommer hit, och det tycker jag att vi verkligen har lyckats med.
Familjen Lindgren, som står bakom Saltkråkan AB, ser gärna en utveckling där Astrid Lindgrens Värld blir en av de ledande parkerna i Europa.
- Parken har ett unikt innehåll och mycket hög kvalitet på verksamheten. Den här satsningen är precis i linje med det vi vill åstadkomma. Därför har vi skjutit till 30 miljoner kronor, säger Nils Nyman, vd på Saltkråkan AB.