Videon är inte längre tillgänglig
Järnvägsfrämjandet beskriver kommunalrådets arbete för att rusta upp Tjustbanan och få dit nya tåg som "oförtrutligt och framgångsrikt". - För något decennium kändes det ganska ensamt för Järnvägsfrämjandet att propagera för trafiken på banan. Men sedan Harald Hjalmarsson tog tag i frågan har det utvecklats betyligt. Det påtagligaste tecknet hans framgång är ju de fyra nya Itino-tågen. Det var droppen som fick oss att välja honom, sa Ulf Flodin, på Järnvägsfrämjandets avdelning Öst, när han överlämnade hedersplaketten till Hjalmarsson.Flodin och hans kollegor hade några kandidater att välja mellan, men när Västerviks kommun till och med köpte ett eget tåg var saken biff.- Då tyckte vi att snacka går ju men prestera är bättre. Hjalmarsson var glad och stolt när han tog emot plaketten, en profil av en järnvägsräls, en halv centimeter Tjustbana.- Jag är förvånad och stolt och riktigt glad. Det här hade jag inte trott för två år sedan när jag träffade landstinget i Östergötland. Då var det motigt och de talade bara om förträffligheten med bussar."En framgångsrik kämpe"
När det stod klart att fyra nya tåg skulle levereras till Tjustbanan var det ett lätt val att utse årets Järnvägsfrämjare, Harald Hjalmarsson.
Harald Hjalmarsson fick ta emot det finaste hedersomnämnandet i tågvärlden, årets Järnvägsfrämjare.Foto: Anders Steiner
Foto: Anders Steiner
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!