En försmak av sommaren
?Som flugor på en sockerbit flockas muskelbåtsälskare kring en ny 37-fotsmodell från USA.?
Båtmässan inrymmer även mängder av sportfiskeutrustning. En av utställarna är Roberth Hellberg från Björlanda Sport & Fiske.
Foto:
Svenska Mässan i Göteborg har än en gång slagit upp sina portar. Nu med en båtmässa som är den allra största sedan starten 1951. 300 utställare visar närmare 500 båtar på 16.000 kvadratmeter golvyta.
Här finns dofter av tjära och linolja, dragspelsmusik och rader av blänkande båtar, vars prislappar i regel innehåller åtskilliga nollor. I de jättelika hallarna finns också tusentals spännande båttillbehör, kläder och allt annat som hör båtlivet till.
Långt i från alla köper båt för hundratusentals kronor på mässan. Många nöjer sig gott med att gå runt och bara njuta, eller kanske köpa något nytt tillbehör till sin båt.
? Båtintresset i Sverige är på topp och mässan växer så det knakar just nu, myser mässansvarige Bengt Wallin.
Vid de så kallade bryggorna, där de stora båtarna ligger ?förtöjda?, visas i år hela 62 segel- och motorbåtar. Runt om på mässgolven står ytterligare cirka 400 båtar. Det är en 20-procentig ökning från förra året.
Manliga besökare bländas ofta det rent tekniska som motorstyrka, propellerdrev, vantinfästningar, LYS-tal och segelyta. Kvinnorna är i regel mer observanta på minst lika viktiga praktiska frågor. Vilka styvutrymmen finns? Kan man bo bra i båten en längre tid? Går det att tvätta dynorna?
Största skillnaden mot tidigare år är att man på årets Båtmässa samlat alla tillbehör i två egna hallar, F och G.
Mässhallarna är i år fyllda med aktivitetsytor. Till exempel finns där en gummibåtsbassäng för de yngsta, segelbåtsbassäng för alla samt en dykpool för de lite större besökarna.
Flera båtbyggarskolor finns på plats. De visar både linoljedoftande nybyggen i trä och före detta träbåtsvrak som renoverats upp till toppskick.
I mässans C- och H-hallar finns segelbåtar utställda. Här har också alla segelmakarna sina montrar.
Båtbranschen kan glädjas åt en kraftig medvind just nu. Många har pengar att handla båt för. Det är framför allt motorbåtar som efterfrågas. Från enkla styrpulpetbåtar för 80.000 kronor och uppåt.
Flera världsnyheter presenteras. Som flugor på en sockerbit flockas muskelbåtsälskare kring den nya 37-fotsmodellen från amerikanska Cobalt, motorbåtarnas Rolls Royce.
När jag först ser Cobalts prislapp studsar jag till ? bara 11.024 kronor! Det visar sig dock vara det månatliga belopp som ska betalas i futtiga 180 månader.
? Men för två miljoner får du å andra sidan en 4,6 ton tung båt som med två Mercruiser á 425 hästar glider fram som på räls i 64 knop, berättar företagets representant som även avslöjar att det faktiskt finns ?captains choice? på avgasljudet.
Men en spak väljer man om avgaserna ska ledas ut tyst och diskret nere i vattnet via propellerdreven, eller om allt ska tillåtas dåna ut ovan vattenytan genom raka rör som genom att man slipper ljuddämparna tillför fyra extra knops båtfart.
En intressant segelbåtsnyhet är snygga 37-fotaren Impression.374 från slovenska båttillverkaren Elan. Båten, ritad av båtdesignern Rob Humphreys, sägs ha en extrem skrovstyrka, lättdrivet skrov och mycket goda sjöegenskaper. Segelytan med stor och genua är på 76 kvm och med spinnaker tillförs ytterligare 98 kvm.
Förutom rymlig sittbrunn har Impression.374 goda utrymmen även på och under däck. Den som har råd med denna båt för 1.250.000 kronor får även en sommarstuga med varierad havsutsikt.
Flybridgeutrustade motorkyssaren Nord West.390 från Orust kostar 3,3 miljoner men hade trots det ständigt långa köer av folk som ville gå ombord och titta. Och fantisera lite.
Den välbyggda 39-fotaren har redan hissats till skyarna av en rad båtmagasin för sin oklanderliga finish på både skrov och mahogny och för alla sina smarta, tekniska lösningar.
Vattenskotrar kommer allt mer. Den giftgröna värstingen på mässan för 135.000 kronor har 215 hästar, vilket betyder 64 knop. Den körningen bör nog äga rum tidiga morgnar eller sena kvällar då fjärden ligger absolut spegelblank...
Utombordsmotorerna blir allt större. I år visar Yamaha en snurra på 300 hästkrafter vilken kostar närmare 220 000 kronor.
För en ytterst kompakt, liten bensindriven länspump från Honda får man betala 4.500 kronor. Med en sådan håller man sig alltid flytande ? så länge båten inte tar in mer än 130 liter i minuten efter en grundstötning.
Som vanligt fyller elektroniken nästen en hel egen hall. Det är imponerande att även de allra minsta, handhållna GPS-navigatorerna i.dag innehåller elektroniska kartor och sjökort. Samtidigt som både apparaterna och kartorna blir allt billigare.
Förmodligen har mer än 100.000 personer hunnit besöka mässan när portarna stängs på söndag kväll.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!