En av fyra når inte skolans kunskapsmål

En av fyra elever saknade betyg i minst ett ämne när de gick ut grundskolan i våras. Det visar siffror från skolverket som publicerades på fredagen. Det är en marginell förbättring jämfört med föregående period.

Västervik2006-12-09 00:25
Grundskolorna i Västervik följer i stort sett rikssnittet och ligger en procent lägre, 7.9 procent, när det gäller andelen elever som inte nått kunskapsmålen i ett av kärnämnena, svenska, matematik och engelska.
Det finns skillnader mellan de olika ämnena. I de naturorienterande ämnena är det en hög andel, tio procent, som inte når målen. I svenska som andra språk är siffran 20 procent. I övriga ämnen varierar andelen mellan tre och sju procent.
Tre av fyra når alltså målen i alla ämnen när de går ut grundskolan och nio av tio når behörighet till gymnasieskolan. De genomsnittsliga meritvärdet (summan av betygsvärdena i slutbetyget) har varit stabilt de tre senaste åren.

Flickorna har precis som tidigare ett betydligt högre meritvärde än pojkarna. Flickornas medelvärde är 218,3 medan pojkarnas ligger på 195,7.
Elever med utländsk bakgrund ligger lägre än rikssnittet. De elever som invandrat 1997 eller senare har ett meritvärde på 165,1.
Föräldrarnas bakgrund och utbildningsnivå är det som visar allra största variationerna. Elever som har minst en högskoleutbildad förälder har 229,3 i meritvärde medan elever vars föräldrar har grundskola ligger på 165,1.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!