Projektet inleddes i höstas med att eleverna tillsammans kollade på Avicii-dokumentären "Avicii: True Stories", i vilken tittarna får en inblick i världsartistens liv. Där skildras även hur dåligt Tim ”Avicii” Bergling mådde och det är någonting som eleverna reagerade mot.
– Dokumentären väckte mycket känslor hos eleverna och ledde till fina samtal i klassen, säger musikläraren Maria Lindvall som initierade projektet på skolan.
Inledningsvis var eleverna svårflörtade inför det nya projektet och Maria fick kämpa för att alla skulle vara med på noterna. Till slut fattade eleverna grejen och på frågan vad de nu tycker om projektet svarar det i kör: roligt!
När de nya låtarna ska spelas upp i klassrummet blir stämningen fnittrig. Många tycker det känns pinsamt att spela upp sina egna låtar, samtidigt som de mer än gärna vill höra varandras. Tjejerna är dock bra på att berömma de olika tolkningarna.
Musikintresserade Tove Fridell är en av de som skapat en egen Avicii-låt. Hon gjorde en remix med ljudeffekter som inspirerade flera kompisar till att göra liknande sound och klassen är överens om att hennes tolkning är en av de bättre.
– Att göra remixen var roligast och det som har varit svårast var att hitta bra "loopar" som passar ihop med låten, säger Tove.
Härnäst ska eleverna, som en del i projektet, skapa en podd där de ska berätta om några låtar som betyder något extra för dem.