Eleverna lär genom att göra ? lektionerna hålls ute i naturen
De får bara veta vad det ska göra, inte hur det ska gå till.
- De får en uppgift, eller ett problem att lösa och sedan de verktyg och det material som krävs för att klara av det. Däremot berättar jag, för det mesta, inte hur de ska göra, säger Magnus Nordström. Genom att fundera och prova visar det sig att de alltid lyckas på ett eller annat sätt.
Magnus Nordström ger ett exempel på problem som eleverna löst.
- Vi fingerade en olycka. I scenariot var skolgården en ödslig skog, en elev hade brutit benet och de övriga måste bygga en bår av en gammal ryggsäck och lite annat. Men de hade bara en timma på sig att bygga båren och bära kamraten till ett särskilt ställe. Eleverna löste uppgiften galant. Det är roligt att se vilken iver och vilken uppfinningsrikedom de visar upp.
Övningarna på skolgården har varit förberedelser för ett läger som de ska ha ute i skogen. Nyligen var gruppen ute och förberedde en övernattning genom att bygga lägerplats med eldstad, vindskydd och avträde. Djupt inne i Gäddegloskogarna byggde de sitt läger (med markägarens välsignelse).
- Vi har tidigare, hemma i Almvik, huggit långa slanor och kvistat dem, berättar eleverna. Sedan har vi sågat och huggit ved och allt det här har vi fraktat hit till skogen för att skapa vårt läger. Det är väldigt kul att jobba med olika uppgifter ute i naturen, vi lär oss massor och så är det som sagt väldigt roligt också.
Eldstaden var rejält uppbyggd med en hel stensättning under härden, kantad med stenar. På den lagades mat på en "marikka" (en "wok" av järn på ben som kan ställas i elden). Där bakades bröd och fyllning som en försmak på det kommande lägret om en dryg månad.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!