Electrolux "ömmade" för husmödrarna…

28 augusti 1953 - VT 175 årTvå av Västerviks "förnämsta" företag -Slipmaterial-Naxos och Electrolux - var för första gången representerade på S:t Eriksmässan med egna montrar i Stockholm. VT presenterade deras nyheter.

Foto:

Västervik2009-08-23 01:00
Electrolux demonstrerade en diskmaskin, som låg helt i företagets tradition, skrev VT. Tidningens reporter tänkte på att företaget alltid "ömmat" för landets husmödrar. Dammsugare, kylskåp och köksmaskiner hade man ställt till deras förfogande under många år för att göra deras liv lättare. Och nu kom företaget med en ny maskin som skulle göra det tunga, tråkiga och improduktiva arbetet med disken lite mer effektivt och mindre krävande. Diskmaskiner i sig var ingen nyhet. De fanns sedan länge. Men de var inte speciellt lämpliga för hemmabruk. Nu hade företaget tagit fram en maskin som inte var så skrymmande och svårhanterlig, helt efter husmödrarnas önskemål. Så VT åkte ut till fabriken i södra förstaden för att på ort och ställe informera sig om det nya underverket, som samtidigt demonstrerades i Stockholm. - Vi har hållit på en längre tid med att konstruera en diskmaskin som ska kunna användas i alla hushåll till ett överkomligt pris, berättade ingenjören Bertil Knifh. Maskinen hade en mycket tilltalande extriör, enligt VT. Disken behövde inte placeras i någon särskild ordning. Den var bara att ställas in, snabbt och lätt. Tidningens reporter, som vi gissar var en man av texten att döma och som förmodligen inte tillhörde de flitigaste i diskbaljan, förlorade sig i en lång och teknisk beskrivning av maskinens prestanda och förträfflighet. Hur trycket i vattenledningarna pressade in det heta vattnet i maskinen där fyra roterande strålhjul i maskinens botten och tak sprutade över diskgodset och så vidare. Men det var ingen billig hjälpreda i köket. Den kostade 945 kronor, samma år som en helårsprenumeration av VT kostade 32 kronor. I dag kostar ett helår med VT 1 880 kronor. En diskmaskin kostar inte så rasande mycket mer. - Vad det arbete är värt som en husmor lägger ner på disken får var och en räkna ut själv, avslutades artikeln om diskmaskinen från Electrolux Västerviksfabrik. Slip presenterade tre nyheter för de "mångtusendehövdade" besökskarorna på mässan. Nu var det kanske inte så många hos just Slip som i huvudsak vände sig till branschfolk. I första hand satsade företaget på det nya slipmedlet ALUMO 51 A, som sedan några månader var på väg ut på marknaden. Det var en enkristalisk aluminiumoxid som hade visat överlägsna egenskaper jämfört med tidigare kända medel. De kontakter som företagets representanter hade knutit inledningsvis på mässan hade stärkt dem om att ALUMO 51 A var framtidens slipmedel för de arbetsoperationer där dess egenskaper verkligen kom till sin rätt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!