"Ekovarorna säljer jättebra"

Trots finanskrisen fortsätter vi tänka på miljön och köper mer ekologiska varor. Både Ica Kvantum och Coop Extra i Västervik rapporterar att efterfrågan stiger för dessa varor. - De säljer jättebra och antal produkter ökar hela tiden, säger Katharina Arvidsson, butikschef Ica kvantum.

Ica Kvantums chef Katharina Arvidsson (uppe till vänster) tror att närodlat är än viktigare än ekologiskt och visar upp mjölk från Emåmejeriet. Coop Extras chef Erik Höjelid (nere till höger) tycker att prisskillnaden på ekologiskt och vanligt mjöl är stor i procent men inte i kronor. Margit Brisvåg (uppe till höger) från Västervik köper alltid ekologiska produkter. - Jag inbillar mig att det är bättre ur hälsosynpunkt, säger hon. Foto: Lisa Olaison

Ica Kvantums chef Katharina Arvidsson (uppe till vänster) tror att närodlat är än viktigare än ekologiskt och visar upp mjölk från Emåmejeriet. Coop Extras chef Erik Höjelid (nere till höger) tycker att prisskillnaden på ekologiskt och vanligt mjöl är stor i procent men inte i kronor. Margit Brisvåg (uppe till höger) från Västervik köper alltid ekologiska produkter. - Jag inbillar mig att det är bättre ur hälsosynpunkt, säger hon. Foto: Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Västervik2009-07-18 00:06
Förra året såldes ekologiska varor för 3,6 miljarder kronor i Sverige. Det är en ökning med 40 procent från året innan. Det visar en undersökning som är framtagen av företaget The Nielsen company. Årets första kvartal var tillväxten för ekovaror 35 procent. Vi fortsätter alltså att välja produkter som är bra för miljön även om de kostar lite mer än traditionellt framställda produkter. Coop Extras butikschef Erik Höjelid vittnar om att ekotrenden håller i sig trots den rådande konjunkturen. - De varorna går jättebra och det är något som konsumenterna efterfrågar, säger han. I hans affär är sju procent av alla varor ekologiska eller Krav-märkta och han tror att de varorna står för ungefär fem procent av den totala försäljningen i butiken. - Coop har lett den ekologiska utvecklingen i 25 år. Man ska inte glömma bort att det är konsumenterna som i slutändan sitter på makten och gör valet. Men vi ger dem möjligheten att välja ekologiskt, säger Erik Höjelid. Enligt Höjelid är priset ofta högre på ekologiska produkter men han tycker inte att det skiljer så mycket längre. - Om man räknar i procent blir det lite dyrare men om man räknar i kronor och ören så gör det inte så mycket för konsumenten, säger han. Även på Ica Kvantum går försäljningen av gröna produkter bra. Enligt butikschefen Katharina Arvidsson ökar den försäljningen hela tiden. - I början av 2008 låg ekologiska varor på cirkaen procent av den totala försäljningen. Vårt mål är att nå tre procent, säger hon. Katharina Andersson säger att hon tror att folk är beredda att betala lite mer för att få ekologiska produkter. I och med att klimatet debatteras hela tiden så tror hon att alla livsmedelsproducenter på sikt kommer ställa om produktionen från konventionell till ekologisk. De ekoprodukter där försäljningen ökar mest på Ica Kvantum är grönsaker och barnmat. - Är det någon som man tycker ska äta nyttig mat så är det ens barn, säger Katharina Arvidsson om varför hon tror att barnmat är populär som ekologisk produkt. Arvidsson ser en annan typ av produkt som är ännu mer efterfrågad än ekologiskt odlad. Nämligen närproducerade livsmedel. - När vi tog in Emåmejeriets mjölk tog den över från Arlas ekologiska. I dag står Emåmejeriet för 15 procent av den totala mjölkförsäljningen i butiken. Då ska man komma i håg att de inte har någon ekologisk mjölk att erbjuda, säger hon. För övrigt är mjölk den ekologiska produkt som säljer absolut bäst enligt The Nielsen companys undersökning. Ekomjölk för 165 miljoner kronor såldes första kvartalet i år. Det är en ökning med 7,5 procent mot samma period förra året.
Ekologisk mat ökar
Försäljning i Sverige av några ekologiska varor årets första kvartal jämfört med förra året.

Miljoner kronor
Mjölk:
165 (+7,5%) Ägg: 80 (+31%) Filmjölk: 68 (16,8%) Kaffe: 49 (+4,8%) Yoghurt: 32 (+111%) Total försäljning av eko-varor: 935 (+35%)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om