Spökboll
Antal deltagare:
Minst sex personer. Jämnt antal.
Material:
En mjuk boll.
Så här gör ni:
Gör en rektangulär spelplan med fyra fält, två större mittfält och två smalare i ytterkanterna. De två yttersta fälten är till för spökena och de två mittfälten är till för de ”levande”.
Dela upp deltagarna i två lag. Varje lag ställer sig i varsitt mittfält och väljer ut en eller två personer som ska vara spöken. Spökena ställer i ytterfältet bakom motståndarlagets spelare.
Leken går ut på att lagen ska försöka bränna sina motståndare på mittfältet. Den spelare som blir träffad av bollen blir bränd. Den brända spelaren blir spöke. Det nya spöket springer över till lagets ytterfält, för att försöka bränna motståndarna bakifrån istället.
Spökena kan inte bli brända, de är redan döda. Deras uppgift är att bränna motståndarna bakifrån.
Den som tar lyra blir inte bränd, inte heller den som blir träffad i huvudet eller på armarna upp till armbågen.
Spelet tar slut när alla spelare i det ena laget har blivit spöken. Då har det andra laget vunnit.
Kul med leken:
Det är roligt att vara brännare och få kasta bollen på motståndarna. Allt i leken är kul. Det är kul att man är på lag och får passa till varandra. Det är jättekul att försöka ducka och hålla sig undan från att bli bränd.
Pojken och tigern
Antal deltagare:
Så många som möjligt.
Så här gör ni:
Bestäm vem som ska vara pojke. Pojken får sedan gå i väg så att han/hon inte hör vem som utses till tiger. Sedan är det pojkens uppgift att jaga och kulla de övriga deltagarna.
Pojkens uppgift är att få reda på vem som är tiger. Det gör han genom att ställa frågor till de han kullar. Första frågan är "Är det du som är tiger?". Om personen säger nej får pojken ställa en följfråga som den kullade måste kunna svara ja eller nej på. Pojken kan fråga om tigern har röd mössa till exempel. När pojken har kullat och frågat tillräckligt många personer kan han lista ut vem som är tigern.
Det är inte tillåtet att ljuga när man svarar på tigerns frågor.
Kul med leken:
Det är roligt att få ställa frågor när man är pojke och tar någon. Det är roligt att både vara pojken eller tigern. Det är bra att man får springa för då mår kroppen bra, det ger energi så att man orkar med dagen.
Katt och råtta
Antal deltagare:
Så många som möjligt.
Så här gör ni:
En person är katt och en annan är råtta. Alla övriga deltagare ställer sig i en ring och håller varandra i händerna.
Råttan ställer sig inne i ringen och katten utanför. Leken går ut på att katten ska fånga råttan.
När katten har lyckats fånga råttan får två andra barn vara katt och råtta istället.Så blir leken svårare: Råttan får passera fritt ut och in i ringen, medan katten hindras på vissa ställen.
Kul med leken:
Att man får välja om man vill vara katt eller råtta. Om båda vill vara katt så får man turas om.
Det är kul att man får springa. Det är också jättekul att bli jagad när man är råtta.
Speedwayleken
Så här gör ni:
Barnen har hittat på leken själva och den går att leka på olika sätt.
Antingen springer speedwayförarna runt på en bana eller så använder de sig av sparkcyklar.
En person sköter om starten. Några, förslagsvis två personer, arbetar i depån och hjälper förarna med att byta däck och tanka. En är mekaniker. Ofta brukar några barn stå och heja på vid mållinjen.
Speedwayförarna kör fyra varv och den som är först i mål vinner.
Ingen får tjuvstarta, det är viktigt.
Kul med leken:
Att man kör runt snabbt och sladdar lite och att man stegrar med cykeln. Det är roligt att få köra fort och det är bäst när man vinner.
Om speedwayleken:
- Man springer runt, runt. Vi brukar springa runt båten i sandlådan. Det finns inget mål. Det gäller att hämta en grej, en lång tjock pinne. Om man går i mål utan pinne förlorar man, säger Felix Måhlen.
Aron Holmberg brukar sköta tankningen.
- Det går snabbt när jag tankar och det är roligt. Det känns nästan som på riktigt, säger Aron.
Pepparkakskull
Antal deltagare:
Minst sex personer. Det är lättast med jämnt antal deltagare.
Så här gör ni:
Utse en som jagar - en jägare - och en som blir jagad. De andra ställer sig i par och håller armkrok. Den jagade kan kroka i en person som håller armkrok och på det sättet bli fri. Då är det den andra personen i armkroksparet som blir jagad istället.
Om jägaren lyckas kulla den som blir jagad, byter de roll och den som är jägare blir jagad istället.
Kul med leken:
Man får försöka att hålla ihop med en kompis hela tiden. Det är kul att försöka att inte bli tagen när man springer ihop med en kompis.
Det är roligt när kompisen blir tagen för då får man springa med en annan kompis. Bra att springa mycket för det är bra för kroppen.
Reportage: Karin Hertz och Lisa Olaison