På tisdagen meddelades att Ellen Keyskolan i Västervik skulle övergå till fjärrundervisning resten av veckan i förebyggande syfte, på grund av smittspridning.
– Jag tycker absolut att det känns tryggt med att sitta på fjärrundervisning. Det är tufft för alla parter att vara på länk i stället för att träffas i verkliga livet, men det är så mycket bättre än att det inte blir någon undervisning alls, för det kunde ju bli scenariot om många lärare blir sjuka, skriver en lärare i ett mejl till VT.
En annan lärare menar att fjärrundervisning inte passar alla:
– Jag hade gärna velat ha en kombination mellan fjärr- och närundervisning. På så sätt kan man fånga upp elever när de är här och kan sedan fortsätta hemma, skriver hen.
I januari, när högstadieelever fick komma tillbaka till skolan efter en tids fjärrundervisning, var oron i lärarkåren stor. Man kritiserade då beslutet, och menade på att det är mycket svårt att hålla avstånd i skolmiljön. Den första läraren som omnämns i den här artikeln upplever att lärare inte blivit tagna på allvar, och tror inte heller att man förstått deras oro. Personen säger även att hens kolleger känner en stor ängslan.
– För att vi ska bli av med den här pandemin behöver förmodligen skolorna vara på fjärrundervisning. För skolorna är, om jag får säga vad jag tror, starkt bidragande till att smitta sprids i samhället, skriver hen.
Skolchef Magnus Bengtsson säger att man haft konstaterade fall av covid-19 på de flesta av kommunens skolenheter.
– Dessvärre kan det vara en följd av samhällsspridningen. Vi har en samhällsspridning, och eftersom skolan är en del av samhället finns en viss spridning på skolor och förskolor, säger han.
Hur mycket smitta krävs för att man ska stänga en skolas lokaler som man gjort på Ellen Key?
– Det går inte att säga. Vi har infört fjärrundervisning i samråd med smittskyddsläkare och smittskyddsenheten. Bedömningen handlar inte uteslutande om antalet smittade, utan även om faktorer som smittvägar och smittmönster.
När man återgick till närundervisning den 25 januari var det flera lärare som uttryckte oro. Gjorde skolledningen rätt i att öppna då?
– Det beslutet fattade vi utifrån situationen som den såg ut då, med de rekommendationer och råd så som det såg ut vid tillfället. Det finns alltid anledning att fundera över vilka beslut som är kloka, svarar Bengtsson.