Landstingets omskrivna datorsystem Cosmic har nu börjat införas hos de enheter som gått med i hälsovalet. Cosmic har orsakat en del trassel med bland annat e-recept och långa väntetider men Petter Könberg, chef för landstingets IT-förvaltning, säger att det inta har varit frågan om något fel i själva systemet.
- I och med ett nytt system kommer förändringar i arbetet och det kan upplevas som försämringar. Men det har också blivit bättre sedan Cosmic infördes.
Könberg säger att en klar förbättring är att till exempel en läkare kan se vårdhistorik och provsvar även från andra vårdenheter. Dock måste patienten ge sitt godkännande för att vårdpersonalen ska titta i journalerna. Det är bara akuten som har befogenhet att gå in i historiken utan ett okej från en patient.
Men han säger att det också funnits nackdelar med det nya systemet.
- Vårdpersonal upplevde i början att det tog längre tid per patient med Cosmic och det var de enheter som gick in i systemet sent som klagade. De som var först med systemet har varit ganska nöjda från början.
Petter Könberg säger att missnöjda kunder brukar vara väldigt tydliga och att de nu varit tyst om Cosmic. Det borde betyda att systemet fungerar bra, säger han.
Örjan Johansson, chef på Stora Trädgårdsgatans hälsocentral, säger att de haft Cosmic sedan september 2010 och att det kunde vara bättre.
- Det är lite detaljer som kunde vara bättre, till exempel saknar vi ett meddelandesystem i Cosmic. Man kan likna det vid mail. Där önskar vi en förbättring men det går lite trögt.
Han säger att Cosmic är ett omfattande system och att det trots de små detaljerna ändå fungerar som det ska.