Så sent som 2018 utreddes en del av gatan. Synpunkterna har fortsatt komma in, och nu har hela gatan – från Stenhamraparkeringen till Spötorget – utretts igen.
Utredningen använder naturvårdsverkets riktvärden för buller utomhus. Riktvärdena skiljer sig vid nya byggnader och nyare samt äldre miljöer. Till en äldre miljö hör bostäder byggda före 1997, och dit hör byggnaderna längs Hamngatan som byggdes från 1700- tal till sent 1900-tal.
Trafikbullret vid fasaden får i denna miljö vara högst 65 decibel. Längs nästan hela gatan håller sig bullret inom ramarna, men vid tre fastigheter närmast Stenhamra uppgår bullret till 66 decibel. Vid övriga hus är bullret 62 – 65 decibel.
Nu ska miljö- och byggnadsnämnden ta ställning till rapporten, som säger att det mest effektiva sättet att få ner bullret är att minska antalet fordon som passerar på gatan.
• Idag passerar 5 220 fordon per dygn vid Hamngatans mest utsatta sträcka. Med 220 fordon färre bedömer utredaren att bullernivåerna skulle hållas inom riktvärdena.
• Betydelsen av en hastighetsminskning bedöms vara liten, eftersom hastighetsgränsen redan är så låg (30 km/h). Boende klagar på att enskilda fortkörare drar upp bullernivåerna, men utredaren menar att farthinder inte kommer att ge effekt på de sammanlagda ljudnivåerna.
• Att ljudisolera husen är inte heller det lättaste, eftersom många av husen är byggnadsminnesförklarade. Det gör det svårare att bygga om.