– Jag tror att alla sprang runt med ett leende på läpparna. Det är verkligen en lättnad att kunna öppna igen, säger Ia Linde Petersson, som driver Kafé Kannan.
I början på april i år inträffade en vattenläcka som orsakade fukt i betonggolvet. Ett rörfel gjorde att vatten läckte från diskmaskinen. Efter upptäckten har fläktar stått på för att få bukt med fuktskadorna.
– Det har varit påfrestande både psykiskt och fysiskt att inte veta när vi skulle kunna öppna igen, säger Ia Linde Petersson.
Under tiden som arbetet med att återställa lokalen har pågått har konceptet för kaféet fått en översyn.
– Nu bakar vi allting själva och försöker ha närproducerade råvaror när det går. Vi har uppdaterat menyn lite, säger Ia.
Förutom Ia själv jobbar tre personer till i kaféet, och under sommarsäsongen förstärker de med ytterligare en person.
Trots motgången med vattenläckan ångrar hon inte att hon startade verksamheten.
– Det är både det jobbigaste och det bästa beslut jag har tagit. Det här är det roligaste jag har gjort och det är skönt att kunna utveckla de idéer man har. Nu är vi laddade på att få möta kunder igen, säger Ia.