Vägarbetet har pågått under veckan, och kommer till stora delar vara klart under fredagen.
I stället för att vänstersvängande trafik ska ut i en så kallad "bandyklubba" eller "spansk sväng", en extra sväng höger om E22, skapas en mittfil där bilarna får vänta.
– Det kan vara mycket trafik på den här platsen, och vara svårt att ta sig över båda körfälten, säger Jan-Olof Berg, projektledare på Trafikverket.
Ytterligare ett riskmoment man vill slippa, är att norrgående bilar, som ska svänga in till Mommehål, idag riskerar att krocka med trafikanter på den gång- och cykelväg som ansluter till samma "bandyklubba", samma extrasväng.
På båda sidor om E22 finns dessutom busshållplatser. För de som ska till och från dem skapas norr om korsningen en separat passage, med en räckesskyddad "väntzon" mitt i vägen. Gångare och cyklister behöver alltså bara ta sig över ena körfältet, innan de kan vänta i säkerhet, för att sedan ta sig över till andra sidan.
Jan-Olof Berg säger att åtgärderna är en del av en ständigt pågående översyn, men att dödsolyckan 2019 då en cyklist omkom, och ytterligare ett antal incidenter, har gjort arbetet extra angeläget.
Under veckan har hastigheten förbi vägarbetet sänkts till 30 km/h rekommenderad hastighet. Jan-Olof Berg tror att det mesta av det trafikpåverkande arbetet ska vara klart på fredagen, men att mindre insatser som att sätta upp vägmärken, exempelvis, kan återstå till nästa vecka.