Efter dödsolyckan: Nu byggs E22-korsningen om

Sedan dödsolyckan vid Mommehål hösten 2019 har hastigheten sänkts till 70 på platsen. Nu tillkommer ytterligare åtgärder för att öka säkerheten för både bilister, cyklister och gångtrafikanter.

Här vid infarten till Mommehål har ett vägarbete pågått under veckan. Bakom lastbilen syns den så kallade "bandyklubban", den extrasväng som bilar, cyklister och gångtrafikanter samsats om i väntan på att ta sig över E22. Gällande bilarna ersätts den nu med en mittfil.

Här vid infarten till Mommehål har ett vägarbete pågått under veckan. Bakom lastbilen syns den så kallade "bandyklubban", den extrasväng som bilar, cyklister och gångtrafikanter samsats om i väntan på att ta sig över E22. Gällande bilarna ersätts den nu med en mittfil.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Västervik2022-11-03 16:45

Vägarbetet har pågått under veckan, och kommer till stora delar vara klart under fredagen. 

I stället för att vänstersvängande trafik ska ut i en så kallad "bandyklubba" eller "spansk sväng", en extra sväng höger om E22, skapas en mittfil där bilarna får vänta.

– Det kan vara mycket trafik på den här platsen, och vara svårt att ta sig över båda körfälten, säger Jan-Olof Berg, projektledare på Trafikverket.

Ytterligare ett riskmoment man vill slippa, är att norrgående bilar, som ska svänga in till Mommehål, idag riskerar att krocka med trafikanter på den gång- och cykelväg som ansluter till samma "bandyklubba", samma extrasväng. 

På båda sidor om E22 finns dessutom busshållplatser. För de som ska till och från dem skapas norr om korsningen en separat passage, med en räckesskyddad "väntzon" mitt i vägen. Gångare och cyklister behöver alltså bara ta sig över ena körfältet, innan de kan vänta i säkerhet, för att sedan ta sig över till andra sidan.

undefined
Här syns korsningen norrifrån. Bilar från Västervik som ska svänga in till Mommehål kan ha svårt att hinna se södergående trafik, som kommer snabbt in i 70-sträckan.

Jan-Olof Berg säger att åtgärderna är en del av en ständigt pågående översyn, men att dödsolyckan 2019 då en cyklist omkom, och ytterligare ett antal incidenter, har gjort arbetet extra angeläget.

Under veckan har hastigheten förbi vägarbetet sänkts till 30 km/h rekommenderad hastighet. Jan-Olof Berg tror att det mesta av det trafikpåverkande arbetet ska vara klart på fredagen, men att mindre insatser som att sätta upp vägmärken, exempelvis, kan återstå till nästa vecka.

undefined
Hastigheten vid korsningen var tidigare 100 km/h, men är nu 70 km/h. Hösten efter dödsolyckan, då en äldre man på cykel omkom, pågick en debatt om korsningen, och dess trafiksäkerhet.
undefined
Här en bild från den extrasväng som finns till höger om E22, och som är sammanlänkad med gång- och cykelvägen. Ett orosmoment har varit att bilar kommit in i extrasvängen i hög hastighet, vilket skapat oro för kollisioner med oskyddade trafikanter.
Karta: Här är korsningen som byggs om
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!