E22 får draghjälp av lobbyorganisation
"Kommunerna längs med kusten har hamnat vid sidan av."
I dagarna har föreningen distribuerat ut en tidning ibladad i rikspress . Där hävdar föreningen att alldeles för lite pengar satsas på svenska vägar.
Det är kanske inte oväntat. Vägföreningen är en intresseförening med bland andra byggbranschen, fordonstillverkare, de stora transportföretagen samt transportfacket bakom sig. Aktörer med intresse av att det investeras i vägnätet.
I tidningen pekar man ut åtta vägprojekt som glömts bort av regeringen men som anses som viktiga för att få igång den regionala tillväxten.
I princip kan man dela upp projekten i två kategorier:
- De flesta projekten ligger i Västsverige med Göteborg som nav. Förbindelserna mot Oslo, Stockholm, Trollhättan och Örebro behöver förbättras.
- Den stora investering som behöver göras i östra Sverige är enligt Vägföreningen E22.
Vägföreningens vd Lars Gunnar Tannerfors berättar varför:
- E22 är en olycksdrabbad väg. Underhållet är misskött.
Han säger också att längs med E22 finns kommuner som hamnat vid sidan av det som annars är den stora trafikpulsådern i Sverige väg E4.
Tannerfors tror att E22 skulle kunna få en liknande betydelse i framtiden, om handeln med öst kommer igång.
- Hamnarna i Blekinge och Småland har ett bra läge, men det finns inga bra vägförbindelser till hamnarna. Därför är det viktigt att satsa på E22.
Vägföreningens krav är att E22 ska göras till en fyrfältsväg.
De satsningar som görs på E22 i dag med fler vajerräcken bekymrar Tannerfors.
-Räckena begränsar framkomligheten ytterligare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!