De utgår ifrån Sundsholm, en bit söder om Västervik, och här kör de bärgning på uppdrag av både Falck och SOS.
Det är trettondag jul, röd dag, men som vanligt finns alltid någon redo att köra. Både pappa Ingemar och sonen Joakim är beredda. Det är isigt och halt på vägarna och framåt eftermiddagen larmas om både snöfall och blåst. Det är sådana dagar som de ofta behöver rycka ut.
– Men det är alltid mest att göra när den första halkan och den första snön kommer, säger Joakim.
Under det kraftiga snöfallet i november blev det inte mycket sömn för bärgarna. Några timmar per natt berättar Joakim. Många hade fortfarande sommardäcken på och de fick åka ut på många avåkningar.
– En lastbil var vi ute och drog loss flera gånger.
Men trots halkan börjar trettondagen rätt så lugnt.
– Nu har folk vant sig vid vintern och kör försiktigare.
I köket tar Ingemar och hustrun Marie-Louise en kopp kaffe. Ingemar är också i beredskap, och Marie-Louise sitter med bokföringen.
Ingemar hade jobbat på bärgningsfirma i ett antal år innan han startade eget, och så småningom tog över Falck-stationen i Västervik. Sedan dess har verksamheten vuxit. Numera jobbar två av sönerna, Jerry på heltid och Joakim på 40 procent, i företaget. Eller 40 plus moms som Joakim säger.
Om en bärgning blir oväntat besvärlig kan han inte bara säga hej och sticka därifrån. Då är det bara att fortsätta tills jobbet är klart.
Det är inte alltid lätt att kombinera med småbarnsliv, berättar Joakim, som har en dotter på sju år och en son på fyra.
– Ska jag hämta på förskolan måste jag se till att någon annan tar över mitt jobb så att jag kan åka. Det kan vara jobbigt för min sambo, som aldrig vet när jag kommer hem.
Efter någon timme dyker ett uppdrag upp. Det är en bilägare utanför Lofta som inte får igång sin bil när han ska åka och handla.
– Det är det vanligaste, att vi får hjälpa till med starthjälp eller vid punktering, berättar Joakim, medan vi åker mot Lofta.
Vi tar oss in på en liten frusen skogsväg och stannar en bit innan vi kommit fram. Om den måste bärgas behöver Joakim först vända bärgningsbilen och backa in den sista biten, och han är orolig för den sista delen av vägen, som ligger ganska lågt, med vatten på båda sidor.
– Även om det fungerar för en personbil att köra där är det inte säkert att det gör det för en så här stor och tung bil.
Det har hänt att de fått rycka ut och bärga sig själva, när en av bärgningsbilarna kört fast på ett jobb.
Som Ingemar uttryckte det tidigare: "Då är det bra att ha flera bärgningsbilar!".
Joakim går för att göra en koll och se om det är batteriet som felar. I så fall kan han förhoppningsvis hjälpa, utan att behöva bärga bilen.
Den batteridrivna starthjälpen gör sitt jobb, och efter ett par försök får han igång bilen. I stället för bärgning kan kunden åka in till stan för att ordna med problemet.
Man skulle kunna tro att det är på vintern som det är som mest att göra för bärgarna, men det är faktiskt juli som är högsäsong.
– Då är det mycket turister här och mycket trafik i omlopp, säger Joakim.
En gång fick han rycka ut till en camping där en familj råkat låsa in nycklarna i bilen.
– Det första jag gör när jag kommer på ett sådant jobb, är att jag känner på resten av dörrarna och då var bara förardörren låst, skrattar han.
Men det kan också handla om allvarligare olyckor, på platser där det måste bärgas så fort som möjligt eftersom fordonet hindrar trafiken.
Att arbeta på en hårt trafikerad väg kan ibland vara förenat med livsfara, berättar Joakim och Ingemar.
Är ni någonsin rädda när ni är ute och jobbar?
– Det finns vissa platser där man är det, säger Joakim.
Även om de sätter ut både vägkoner och varningstrianglar och ibland även varningsljus så blåser bilarna ofta förbi i höga hastigheter.
Ingemar och Jerry blivit påkörda en gång. De satt lyckligtvis i bärgningsbilen då, så klarade sig utan allvarligare skador. Värre gick det för föraren i personbilen.
– Han smällde rakt in så att till och med ratten vek sig, säger Ingemar.
Han överlevde, men med svåra skador och är i dag invalidiserad berättar han.
Trots riskerna, de oregelbundna arbetstiderna, och de allt svårare ekonomiska förutsättningarna, med höga priser på bränsle och el, gillar de sitt jobb.
– Att få vara problemlösare och kunna hjälpa människor är det jag tycker bäst om, säger Joakim.