Bakgrunden till detta ska, enligt tipset, ha varit att det endast funnits ett typ av vaccin tillgängligt den dagen personen ska ha vaccinerats: Astra Zenecas. Personen i fråga är i riskgrupp, men under 65 år. Vaccinationen sköts istället på framtiden.
Folkhälsomyndigheten (FHM) rekommenderar nämligen inte Astra Zenecas vaccin till personer under 65 år. Vi ringde upp Ann-Katrin Wilhelmsson som är Region Kalmar läns samordnare på vaccinationscentralen i Västervik:
Finns det endast Astra Zenecas vaccin att tillgå vid centralen i Västervik?
– Det kommer att finnas olika vaccin att tillgå vid olika tillfällen. I början av veckan hade vi endast Astra Zenecas vaccin till hands. Utbudet kommer variera från vecka till vecka, just nu är det lägre volymer på vaccin från Moderna och Pfizer, säger hon.
Varierat utbud säger du, kommer det gå att välja vaccin när man är på plats?
– Nej utan man tilldelas det vaccin som finns tillgängligt baserat på FHMs rekommendationer. Är man under 65 år får man i nuläget inte Astra Zenecas vaccin utan något av de andra. Undantaget gäller dock om man är född 1956 och ska fylla 65 i år.
Borde inte personen vi pratat med fått information om detta och kunnat få en annan tid för vaccination?
– Vi försökte under helgen ringa de personer som är yngre än 65 år och som haft tid inbokad i början av veckan. Alla samtal kom dock inte fram, vilket är olyckligt.
Eftersom den aktuella vaccineringen ställdes in ombads personen att boka en ny tid. Då kom nästa motgång. Det gick inte att göra direkt, eftersom Region Kalmar län för tillfället har en viss fördröjning vad det gäller av- och ombokningar utav vaccinationstillfällen.
– Avbokar man via 1177.se så kan det dröja en eller några dagar innan någon hanterar ärendet och bekräftar avbokningen. Tills dess att detta är gjort så har man inte möjlighet att boka in en ny tid, säger Marie Ragnarsson, vaccinsamordnare vid Region Kalmar län.
Hon förstår att tidsfördröjningen skapar frustration hos de invånare som hamnar i kläm.
– Vi jobbar så fort som möjligt med att åtgärda fördröjningen och få till en bättre lösning.
Går det snabbare att av- och omboka sin tid om man exempelvis vänder sig till regionens telefontjänst?
– Nej det vill jag inte påstå. Handläggningstiden via call-centret kan också vara lång, det kan dröja innan man blir uppringd.