Dubbla körfält gör korsning säkrare

Förslag på investering i korsningen vid Hyttan 2005.

Västervik2004-01-19 01:00
Med ytterligare ett körfält vill Vägverket lösa den problematiska trafiksituationen vid korsningen E22-väg 33 i Hyttan.
Korsningen är olycksdrabbad, och allra helst vill Vägverket ta ett större grepp på hela vägsträckan med en ny sträckning.
Men när det finns pengar till en sådan är okänt.
Därför är Vägverket rädd för att lägga för mycket pengar på en lösning som kan bli överflödig om bara några år senare.
Till VT sade en företrädare på Vägverket strax innan jul att man planerade en lösning till minsta möjliga kostnad.
Alternativ som rondell eller en planskild korsning förkastades därmed.
Istället presenterar man nu en enklare variant.
- Det stora problemet är för bilister som kommer från Vimmerbyhållet att komma över vägen när man ska mot Västervik, säger Göran Kempe.
För att korsa vägen måste E22 vara fri i båda riktningarna.
Genom att minska ner storleken på refugerna i korsningens mitt vill Vägverket skapa ett körfält på E22 som trafikanter från Vimmerby kan svänga in i när de korsat vägen. Då behöver de inte se upp för trafikanter som kommer söderifrån.
Eventuellt kommer man att sätta upp vajerräcken en bit mellan de två norrgående körfälten.
I den efterföljande uppförsbacken görs ett stigningsfält där bilisterna från väg 33 fasas in i trafiken norrut.
Projektet kostnadsberäknas till tre miljoner kronor.
Göran Kempe påpekar att än är projektet inte i hamn.
Närmast ska det genomgå en miljöprövning. Vägverket måste också lösa en liten bit mark för att kunna förverkliga planerna.
Dessutom är det inte klart var projektet hamnar i Vägverkets interna planering. Förslaget är att det ska genomföras 2005. Under den närmaste veckan ska Vägverket lägga fram sin investeringsplan för de kommande åren. Omkastningar kan förekomma in i det sista.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om