Dubbelt så snabb hjälp med räddningstjänstens nya båt

I början av karriären körde de en öppen plastbåt. Numera styr Bengt Persson och Bo Jansson en betydligt snabbare och bekvämare skuta. Med räddningstjänstens nya båt kan hjälpen komma fram dubbelt så fort.

Foto:

Västervik2008-08-07 00:06
Om larmet går är räddningstjänsten inom några minuter redo att lämna Lucernakajen och styra ut i skärgården för att bekämpa en skogsbrand eller transportera en patient. Med den nya båten, som varit i bruk i ett år, kan hjälpen dessutom nå fram betydligt snabbare.- Båten betyder väldigt mycket. Antalet boende i skärgården ökar under sommaren och med den här kan vi komma fram dubbelt så fort som med den gamla båten. Det kan vara avgörande vid allvarliga sjukdomstillstånd, säger brandmästare Jörgen Svensson.Det var i februari förra året som räddningstjänsten i Västerviks kommun fick den nygamla båten av försvarsmakten. Efter att ha specialutrustat den med brandpump och målat om den från kamouflagefärger till rött och gult kunde båten tas i bruk.- Den här är suverän för sjuktransporter, den har mycket bättre utrymmen än den förra båten, säger Bo Jansson.Bo Jansson och Bengt Persson har jobbat inom räddningstjänsten i ungefär 30 år. De är utbildade både till brandmän och skeppare och tar med VT ut på en provtur i båten. De är väldigt glada över kvalitetsförbättringen som skett genom åren. I början av 80-talet var det inte samma standard, då fick de rycka ut i en öppen plastbåt där vågorna ibland sköljde in över både personal och patienter. - Tänk när vi stod ute och frös, säger Bo Jansson.Känslan är lite som att åka lastbil, det går stadigt, även om det gungar en hel del av vågor som piskats upp ute på fjärden. Det är en mulen kväll, nästan höstlikt ute. Regnet vräker ilsket ner, men i kajutan kan man hålla sig både torr och varm, och de frenetiskt arbetande vindrutetorkarna ser till att ge bra sikt även i dåligt väder.Båten reagerar snabbt på styrningen och eftersom den drivs av ett vattenjetaggregat och inte en propellermotor, sprutar vattnet upp och lämnar svallvågor efter båten där vi susar fram förbi Idö, Krokö och Nävelsö. Den förra räddningsbåten gjorde max 23 knop, medan den här kan köras i 35 knop om inte dåliga väderförhållanden som blåst, regn och dimma försvårar framfarten.- Vi kan inte dra på i 35 knop jämt, säger Bengt Persson.Räddningstjänsten rycker ut vid drunkningslarm, miljöräddningar, skogsbränder samt vid olycksfall och sjuktransporter.- Vi har ett samarbete med landstinget i Kalmar län att transportera sjukvårdspersonal och patienter i skärgården, säger brandmästare Jörgen Svensson.I loggboken står alla utryckningar noterade. Från maj fram till nu har man haft cirka 15 uppdrag. Sjuktransporter är det vanligaste uppdraget, därefter kommer mindre bränder.Ombord på båten finns flytvästar, hörselskydd, släckutrustning och en enkel förbandslåda. Via radar, kompass och en stor GPS med levande sjökort kan man navigera, och via kommunikationsradion kan personalen kommunicera med larmcentralen i Växjö. Annars har båten lätt last eftersom de aldrig vet vad nästa uppdrag är. I stället följer man olika lastplaner beroende på vilken typ av larm som kommer in.- Sedan checkar vi av det mot en lista så att vi inte glömmer något, säger Bengt Persson.Vi svänger tillbaka mot hamnen och när båten är tryggt förtöjd vid kajen igen passar Bengt och Bo på att tanka. Det gäller att alltid vara redo inför nästa utryckning.
Namn: Räddningstjänsten 418Hastighet: 35 knopVärde: Skulle kosta en och en halv till två miljoner kronor på den privata marknadenByggd: I Storebrovarvet i VästervikHistoria: Tillhörde försvarsmakten, men skänktes till räddningstjänsten i Västerviks kommun.Används vid: Skogsbränder, miljöolyckor, sjuktransporter och drunkningslarmBesättning: Båten måste ha minst två besättningsmän ombord, en skeppare som sköter navigationen, och en båtförare
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om