- Det är mycket troligt att vi på detta sätt förstärker på vissa delsträckor, säger Christer Olsson, marknadschef på KLT.
Han ser positivt på framtiden för busstrafiken i länet. Det finns en stark politisk uppslutning för att öka trafiken så mycket det går längs de stora vägstråken. En del är den utökade pendeltrafiken mellan Västervik, Vimmerby och Hultsfred.
- Vi bygger upp stora byteshållplatser för att vi ska kunna köra snabbt, tätt och rakt och förbinder dem med matarbussar. De som åker långt ska komma fram snabbare, säger Christer Olsson.
I planerna finns inköp av dubbeldäckade och handikappvänliga bussar som ska gå med biogas. Idag tvingas KLT att sätta in extrabussar under högtrafik på vissa linjer, till exempel mellan Oskarshamn och Kalmar. Dubbeldäckarna tar upp mot 80 passagerare.
- Vi ska göra ett försök framöver och se hur det faller ut, säger Christer Olsson.
Östgötatrafiken var bland de första i landet med dubbeldäckare och har i dag ett 30-tal i trafik mellan de större samhällena.
- Våra resenärer är väldigt nöjda och vi ser bara fördelar. Vi får in fler passagerare och bara en förare per fordon, säger Syliva Rydström, informationschef på Östgötatrafiken.
En dubbeldäckare kostar ca fyra miljoner kronor mot närmare två miljoner för en ordinär buss.