Dramatisk flygkrasch på Blekhem

"Vid gaspådraget började flygplanets motor att hosta."

Åke Andersson och Lars Lundin diskuterar flygolyckan för länge sedan. Foto: ANDERS STEINER

Åke Andersson och Lars Lundin diskuterar flygolyckan för länge sedan. Foto: ANDERS STEINER

Foto:

Västervik2003-11-26 01:00
En flygkunnig man vid namn Karl-Erik Johansson besökte nyligen några bekanta på gården Ramelarp i Österbymo, några mil sydost om Tranås.
I ett uthus upptäckte han en gammal, tre och en halv meter lång flygplanspropeller av trä.
- Den är från ett militärplan min bror Teodor Petré flög och kraschade med under kriget, berättade bonden Jan-Erik Petré.
Karl-Erik Johansson ville gärna veta mer om denna historia, varför han vände sig till flyghistorikern Stig Kernell i Tranås. Som i sin tur hänvisade honom till Västerviks flyghistoriker Lars Lundin.
- Skriv upp vilka bokstäver och siffror som står på propellern, tipsade Lars Lundin.
Det gjorde Karl-Erik Johansson och när Lars Lundin började slå i sina gamla militärregister fick han ett både snabbt och överraskande napp.
- Det visade sig att det aktuella flygplanet, en Hawker Hart som i det svenska flygvapnet hette B4A, hade kraschat här i Västervik något år före krigets slut.
Den 7 maj 1944 var sju stycken B4:or     före detta lätta bombplan som nu användes som målbogserare vid skjutövningar     ute på en förflyttningsflygning från Västerås till Visby.
Enligt flygvapnets rapport påbörjades strax före Västervik en stigning till tusen meters höjd, för att piloterna skulle ha lite "säkerhetshöjd" under den tio mil långa flygningen över hav.
I samband med gaspådraget började kraftiga motorstörningar uppträda på flygplannr 712 .
Efter bara några minuter förlorade motorn all effekt. Det var då över Blekhems slott. En nödlandning var oundviklig.
Nere på marken vid Blekhem stod ett gäng unga grabbar och tittade på de militärflygplan som just passerade.
Åke Andersson, idag 76 år, blev ögonvittne. Denna dag var han bara 16 år och hade ingen aning om att han senare i livet skulle bli förvaltare på Blekhem.
- Plötsligt hörde vi hur motorn på ett av flygplanen började hosta och smälla. Planet gjorde först en sväng mot Västervik, men vände sedan tillbaka mot ett "Grindstugegärde" nära slottet.
När militärplanet glidflög ned mot det utsedda gärdet hade motorn stannat nästan helt. Kring gärdet växte högstammig skog.
- Planet dunsade i toppen av en stor ek så grenarna for åt alla håll, men lyckades ändå landa ganska normalt på gärdet. Tyvärr fanns det ett större tvärgående dike en bit fram och planet lyckades inte stanna i tid, utan rullade ned i diket, slog runt på rygg och totalförstördes.
- Ett par av de plan som var i sällskap cirklade runt över olycksplatsen för att se hur det gått med deras kompisar.
Föraren i "flygplan 712", furir Löfström, ådrog sig en lättare hjärnskakning vid nödlandningen. Inte vid själva kraschen utan när han i ryggläge spände sig loss och då föll ned på huvudet. Mekanikern, furir Petré klarade sig helt oskadd.
Föraren Löfström kom inte ur det uppochnedvända planet förrän han "lyckats krafsa undan en avsevärd mängd jord".
Petré tog sig ur vraket först sedan tillskyndande personer hjälpt Löfström att lyfta planets stjärtparti. Det var tur att planet inte tog eld vid nödlandningen.
Trolig orsak till haveriet var enligt flygvapnet stopp i bränsletillförseln, orsakat av att ett lackstycke lossnat från flottören och därefter blockerat förgasarens huvudmunstycke.
- Efter haveriet dök det snabbt upp några hemvärnsmän från Törnsfall och spärrade av gärdet. Senare kom en militärlastbil från Linköping. Sedan de demonterat vingarna körde de iväg med det som återstod av flygplanet, berättar Åke Anderson.
- Jag minns hur piloterna gick omkring ett tag efter kraschen. Jag tror att de bjöds på middag av inspektorn. Det här var ju en stor sensation för oss Almviksbor.
Kuriosa är att just på Blekhem hade som barn Teodor Petrés mormor bott, när hennes föräldrar arbetade på gården.
Teodor Petré plockade med sig propellern från gärdet vid Blekhem som ett minne.
Efter kriget började Teodor Petré arbeta som mekaniker inom SAS. Han dog 1981 av brusten kroppspulsåder.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om