Under elva års tid har man kunnat se en uppgång i antalet gymnasieelever som får sitt studiebidrag indraget på grund av skolk. Men nu verkar trenden vända. Färsk statistik från CSN indikerar en minskning på 0.7 procent under det gångna läsåret jämfört med tidigare läsår. Förklaringen tros ligga i vårens distansundervisning, som trädde i kraft till följd av covid-19.
Västervik verkar emellertid inte följa trenden, utan visar istället på en marginell ökning i antalet indragna studiebidrag det senaste året. Marcus Fridlund, ordförande i Barn och utbildningsnämnden i Västervik, menar att de, trots ökningen, upplevt samma minskande trend under den tid som undervisningen skett på distans.
– Enligt vittnesmål från både lärare och rektorer har vi under den här perioden upplevt att närvaron har ökat.
Detta stöds av CSN:s pressmedelande som bekräftar att landets skolar har rapporterat in betydligt färre elever med ogiltig frånvaro under perioden april-juni 2020, jämfört med samma period 2019.
Fridlund menar att omställningen till den digitala undervisningen gick både bra och fort.
– Vår gymnasieskola är långt fram i digitaliseringen. Våra lärare är utbildade i det digitala klassrummen och alla elever har egna datorer.
Nu behöver de utvärdera vårterminens annorlunda arbetssätt, men Fridlund hoppas att man kan fortsätta bedriva distansundervisning för de elever som av olika anledningar inte kommer till skolan, då det visat sig ge effekt.