Att det har gått bra för bilhandeln i landet återspeglas också i Västervik där bilhandlarna har ökat sin försäljning av nya bilar med upp till 20 procent.
Bensinbilarna har minskat kraftigt de två senaste åren. Hos Holmgrens finns inga Saab-bilar som går på bensin. Där är det etanol som dominerar.
- Vi har haft etanol i tre år och det ökar hela tiden, säger Per Frisell, säljare.
Hos andra bilhandlare i Västervik är det ingen efterfrågan på etanolbilar, som är mest miljövänliga.
- Många kunder ifrågasätter konceptet med etanolbilar, säger Cornelius Passchier på Karlbergs.
För fem år sedan utgjorde bensinbilarna omkring 95 procent av nyregistreringarna. Nu är de på väg bort från marknaden.
Toyota har inga etanolbilar.
- Japanerna tror inte på etanolen och då väger vår röst från Sverige, där vi säljer 30000 bilar av nio miljoner, ganska lätt, säger Jörgen Claesen på Claesens Bil. Samtidigt berättar han att det eventuellt kommer en etanolbil under året.
Bilköparna vill ha ganska stora bilar. Säkerhetsaspekten spelar in.
Så här har året varit för bilhandeln i Västervik
Cornelius Passschier, Karlbergs Bilaffär:
Vi har haft ett fantastiskt år och tagit marknadsandelar lokalt. Vi kan notera en grym ökning på dieselbilar och en liten ökning på etanolbilar men det finns de kunder som inte tror på etanolen. Kunderna vill ha stora bilar, Volvo V70 säljs mest i landet. 300 nya bilar har gått ut härifrån 2007.
Per Frisell, Holmgrens Bil AB:
Vi kan notera ett toppenår på nybilssidan, plus tio procent. Miljöbilar och diesel har sålt otroligt bra. Det är tredje året som Saab har etanolbilar och det går hem hos privatkunderna. Bensinbilarna, Opel, står för cirka 20 procent av försäljningen. Det är synd att dieselskatten höjdes vid årsskiftet. Vi säljer mest familjebilar.
Jörgen Claesen, Claesens Bil:
Jag har inte fått siffrorna för 2007 ännu men uppskattningsvis har vi ökat med upp mot tio procent på nybilssidan. Vi har väldigt få dieselbilar och har tidigare sålt enbart några stycken, ifjol sålde vi 15. Framförallt har folk köpt Raw 4, en fyrhjulsdriven stadsjeep som går på bensin. Jag kan inte förklara varför.
Mats Svensson, Engströms:
Ett mycket angenämt år 2007. Vi hade ett rekordår 2006 och det har vi lyckats höja med fyra procent, vi har fått utmärkelse för att vi säljer så bra. Framförallt är det dieselbilar som går. Etanolen har faktiskt itne så stor efterfrågan som man kan tro. Kunderna vill ha lite större bilar med tanke på säkerheten.
Niklas Henningsson, Nilssons Bilhall:
Nybilsförsäljningen har ökat 15 procent under 2007. På dieselsidan har vi en jättestor ökning så den sista tiden har vi sålt fifty-fifty av bensin- och dieselbilar. Etanolbilar säljer vi förhållandevis lite av, efterfrågan är inte så stor hos kunderna. Våra småbilar, Peugeot, släpper ut under 120 gram koldioxid.
Arne Pettersson, Tjust Bil, före detta säljare, pensionär från och med i dag:
Vi har sålt som tidigare år. Här i Västervik har vi i fem års tid sålt långt över rikssnittet (3,5 procent) för Skoda, vi ligger på sex procent. Etanolbilar är på gång. Vi har sålt mycket diesel och det är svagt att ersättningen på 6 000 kronor för partikelfiltret tas bort.
Bengt-Åke Holmström, Holmströms Bil AB:
Försäljningen har ökat med uppskattningsvis 20 procent. Dieselbilarna dominerar och har gjort så i många år hos oss. Av Mercedes är 75 procent diesel. Den siffran låg på 50 procent när andra märken sålde tio procent dieselbilar. Etanolbilar har vi inte och inte heller någon efterfrågan att tala om.