Hjalmarsson: "Restiden måste ner på en timme"

Harald Hjalmarsson (M) gläds över Tjustbanans besked, men efterlyser upprustningen för den stora tidsvinsten.

Harald Hjalmarsson (M) vill att Tjustbanan ska förbättras så restiden sjunker.

Harald Hjalmarsson (M) vill att Tjustbanan ska förbättras så restiden sjunker.

Foto: Ulrik Alvarsson/Arkiv

Västervik2022-06-13 18:00

Ett nytt signalsystem ser han som klart, i och med att det krävs för att få fortsätta köra tåg mellan Västervik och Linköping.

– Det är positivt att man fullföljer elektrifieringen. Absolut. Men jag är besviken över att man inte nämner själva banan. Det viktigaste tas inte upp, säger oppositionsrådet Hjalmarsson.

Han vurmar för regionförstoringen norrut genom att förkorta restiden från Västervik.

– Med banans nuvarande standard, där man inte kan köra fort, blir tåget bara tio minuter snabbare än bussen. 1.45 måste ned till 60 minuter, tycker han.

En upprustad bana i nuvarande sträckning för möjliga hastigheter upp till 170 kilometer i timmen skulle enligt hans beräkningar kosta upp mot en miljard kronor.

– Det blir stora belopp för väg och järnväg. Frågan är om man vill det på riktigt. Ska folk bo i Västervik och jobbpendla blir det stora skatteintäkter här. Då händer det saker ekonomiskt, säger Hjalmarsson som hade hoppats på en åtgärdsstudie där.

Han påpekar att Ostlänken kommer att kräva 500 meter ny Tjustbana i Linköping för att ansluta till nya resecentrum där.

Harald Hjalmarsson gläds över att vägsträckan Verkebäck-Gladhammar ska bli mötesfri.

– Det är positivt att det blir en högre hastighet där. Men tyvärr finns problematiken kvar med den olycksdrabbade 50-sträckan och korsningen i Verkebäck. Dessutom har inte Verkebäcksbron bärighet för 72 ton, så godstrafiken måste ta en omväg.

Han fortsätter kampen för en bättre infrastruktur i norra delen av Kalmar län.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!