"Det tar tid att bygga upp ett företag"

Gotlandsbåtens årsstämma redovisar en förlust på tre miljoner kronor. Vilket de under årets säsong arbetar för att minska.

Turism. Under förra året gick Gotlandsbåten back.

Turism. Under förra året gick Gotlandsbåten back.

Foto: Ilkka Ranta

Västervik2016-08-02 17:51

I lördags hade Gotlandsbåten årsstämma. Samtliga 181 aktieägare var inbjudna och fick ta del av förra årets resultat. Under räkenskapsåret, 1 januari 2015 till sista januari 2016, fick Gotlandsbåten ett resultat på minus tre miljoner kronor. Bolaget räknar med att kunna redovisa ett nollresultat först efter tre år.

– Det tar tid att bygga upp ett företag. Det sker investeringar och man är inte känd från början. Det tar tid att bygga upp en kundkrets, säger Ralph Axelson, VD för Gotlandsbåten.

Det har under 49 år inte funnits någon konkurrens om båttrafiken till ön. Destination Gotland har i år gjort flera kampanjer med reducerade biljettpriser. Vilket har påverkat även Gotlandsbåtens inkomster.

– Men det är så marknaden fungerar. Vi fick ändra prisbilden helt. Det var en nästintill kraftig minskning med runt 60 procent.

Bolaget riskerar inte att bli utkonkurrerat. Det mycket på grund av att de har aktieägare som är beredda att skjuta till mer pengar, om det skulle behövas.

Som mål inför sommaren 2016 hade Gotlandsbåten siktat på 180 000 resenärer. Bolaget har i dagsläget runt 150 000 bokade och hittills resta passagerare.

– Antalet personer som reser till Gotland har ökat med mellan 15 och 18 procent. Så säsongen är en jättesuccé, säger Ralph Axelson.

Att hitta boende till alla resenärer har blivit ett problem.

– Det är en utmaning för de resande. När det rör sig så här mycket människor så kan det vara svårt att hitta en plats. Gotland måste satsa mer på boende. Men även i Västervik har det varit svårt för besökarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om